Analysis on the effect of starved elastohydrodynamic lubrication on the adhesion behavior and fatigue index of wheel-rail contact
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F22%3APU147579" target="_blank" >RIV/00216305:26210/22:PU147579 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0043164822002630" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0043164822002630</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.wear.2022.204506" target="_blank" >10.1016/j.wear.2022.204506</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Analysis on the effect of starved elastohydrodynamic lubrication on the adhesion behavior and fatigue index of wheel-rail contact
Popis výsledku v původním jazyce
Friction modifiers (FMs) are widely used in wheel-rail applications. This paper presents a method to analyze the starved elastohydrodynamic lubrication (EHL) of the wheel-rail surface coated with FMs. Combined with rough surface simulation techniques, starved EHL analysis and film thickness analysis, the pressure distribution and adhesion coefficient under different film thickness states are obtained. The effect of film thickness of the FM supply layers and surface roughness on the adhesion coefficient is studied. The adhesion coefficient increases with the decrease in the effective FM film thickness and increase in the surface roughness. Based on the subsurface stress model, the subsurface stress distribution is studied. Then the influence of FMs on the fatigue of wheel and rail is analyzed on the basis of the shakedown map. Finally, the fatigue index of rail is explored in starved EHL state.
Název v anglickém jazyce
Analysis on the effect of starved elastohydrodynamic lubrication on the adhesion behavior and fatigue index of wheel-rail contact
Popis výsledku anglicky
Friction modifiers (FMs) are widely used in wheel-rail applications. This paper presents a method to analyze the starved elastohydrodynamic lubrication (EHL) of the wheel-rail surface coated with FMs. Combined with rough surface simulation techniques, starved EHL analysis and film thickness analysis, the pressure distribution and adhesion coefficient under different film thickness states are obtained. The effect of film thickness of the FM supply layers and surface roughness on the adhesion coefficient is studied. The adhesion coefficient increases with the decrease in the effective FM film thickness and increase in the surface roughness. Based on the subsurface stress model, the subsurface stress distribution is studied. Then the influence of FMs on the fatigue of wheel and rail is analyzed on the basis of the shakedown map. Finally, the fatigue index of rail is explored in starved EHL state.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-23482S" target="_blank" >GA20-23482S: Původ vzniku kvílivého hluku v kontaktu kola a kolejnice za modifikovaných třecích vlastností</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
WEAR
ISSN
0043-1648
e-ISSN
1873-2577
Svazek periodika
510-511
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
„“-„“
Kód UT WoS článku
000907662100001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85139044514