Numerical prediction on the effect of friction modifiers on adhesion behaviours in the wheel-rail starved EHL contact
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F22%3APU145969" target="_blank" >RIV/00216305:26210/22:PU145969 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X22000925" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X22000925</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2022.107519" target="_blank" >10.1016/j.triboint.2022.107519</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Numerical prediction on the effect of friction modifiers on adhesion behaviours in the wheel-rail starved EHL contact
Popis výsledku v původním jazyce
Previous third body studies for wheel/rail are mainly concentrated on water or oil condition. However, friction modifiers (FMs) represent a new approach to managing adhesion coefficient in wheel/rail interface. In this paper, the position of the FM-air meniscus was given as input parameter, the thickness of FM can be solved easily with the multi-grid method. Non-Newtonian fluid model and micro-EHL analysis combined to obtain the relation between the adhesion coefficient and the quantity of FM. The results show that the quantity of FM has a significant effect on the initial adhesion coefficient within a certain range. Besides, the initial adhesion coefficient decreases gradually until it reach stable value with the increase of the quantity of FM.
Název v anglickém jazyce
Numerical prediction on the effect of friction modifiers on adhesion behaviours in the wheel-rail starved EHL contact
Popis výsledku anglicky
Previous third body studies for wheel/rail are mainly concentrated on water or oil condition. However, friction modifiers (FMs) represent a new approach to managing adhesion coefficient in wheel/rail interface. In this paper, the position of the FM-air meniscus was given as input parameter, the thickness of FM can be solved easily with the multi-grid method. Non-Newtonian fluid model and micro-EHL analysis combined to obtain the relation between the adhesion coefficient and the quantity of FM. The results show that the quantity of FM has a significant effect on the initial adhesion coefficient within a certain range. Besides, the initial adhesion coefficient decreases gradually until it reach stable value with the increase of the quantity of FM.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LTACH19001" target="_blank" >LTACH19001: Klíčové technologie a strategie pro řízení tření mezi kolem a kolejnicí v kolejové dopravě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
1879-2464
Svazek periodika
170
Číslo periodika v rámci svazku
červen
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
107519-107519
Kód UT WoS článku
000790935900001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85126828135