Influence of Surface Dents on Elastohydrodynamic and Mixed Lubrication
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F11%3APU92561" target="_blank" >RIV/00216305:26210/11:PU92561 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Influence of Surface Dents on Elastohydrodynamic and Mixed Lubrication
Popis výsledku v původním jazyce
Machine parts with non-conformal contact surfaces frequently operate in elastohydrodynamic or mixed regime of lubrication. In surroundings of asperities significant changes in lubricant film thickness and also contact pressure occur, which can lead to failure. The article deals with the influence of surface dents on film thickness, contact pressure and rolling contact fatigue. These quantities are important for machine design in terms of failure (pitting and scuffing). Lubricant film thickness is measured by thin film colorimetric interferometry (TCFI) and contact pressure is calculated using inverse elasticity theory enhanced by convolution algorithms. Rolling contact fatigue tests show that it is possible to design surface textures of suitable layoutof microdents which can have positive effect on lubrication and rolling contact fatigue life.
Název v anglickém jazyce
Influence of Surface Dents on Elastohydrodynamic and Mixed Lubrication
Popis výsledku anglicky
Machine parts with non-conformal contact surfaces frequently operate in elastohydrodynamic or mixed regime of lubrication. In surroundings of asperities significant changes in lubricant film thickness and also contact pressure occur, which can lead to failure. The article deals with the influence of surface dents on film thickness, contact pressure and rolling contact fatigue. These quantities are important for machine design in terms of failure (pitting and scuffing). Lubricant film thickness is measured by thin film colorimetric interferometry (TCFI) and contact pressure is calculated using inverse elasticity theory enhanced by convolution algorithms. Rolling contact fatigue tests show that it is possible to design surface textures of suitable layoutof microdents which can have positive effect on lubrication and rolling contact fatigue life.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GP101%2F09%2FP427" target="_blank" >GP101/09/P427: Vliv povrchových nerovností a defektů na rozložení kontaktního tlaku a tloušťky mazacího filmu v kontaktu strojních částí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Enginerring Mechanics 2011
ISBN
978-80-87012-33-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
643-646
Název nakladatele
IT ASCR
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Svratka
Datum konání akce
9. 5. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—