Vliv povrchových mikronerovností a defektů na rozložení kontaktního tlaku a tloušťky mazacího filmu za podmínek elastohydrodynamického mazání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F10%3APU88919" target="_blank" >RIV/00216305:26210/10:PU88919 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv povrchových mikronerovností a defektů na rozložení kontaktního tlaku a tloušťky mazacího filmu za podmínek elastohydrodynamického mazání
Popis výsledku v původním jazyce
Valivá ložiska, ale i jiné strojní součástí pracují za podmínek elastohydrodynamického nebo smíšeného mazání. V blízkosti mikronerovností a defektů na třecích površích dochází k významným změnám v rozložení tloušťky maziva a kontaktního tlaku, což může vést až k poškození. Článek se zabývá vlivem povrchových nerovností na utváření mazacího filmu v kontaktu a na rozložení kontaktního tlaku, který je kritickým faktorem při návrhu i kontrole součástí z hlediska mezních stavů (pitting, zadírání). Tloušťka filmu je měřena kolorimetrickou interferometrií a pomocí nově navržených konvolučních numerických metod je rekonstruováno pole kontaktního tlaku. To umožní usuzovat na podmínky vedoucí k protržení mazacího filmu a k následnému poškozování třecích povrchů.Výsledky jsou důležité i pro návrh záměrně vytvářených textur mikrovtisků na površích strojních částí, např. ložisek.
Název v anglickém jazyce
Infl uence of Surface Micro Roughness and Defects on Distribution of Contact Pressure and Thickness of Lubricant Film under Conditionsof EHD Lubrication
Popis výsledku anglicky
Rolling bearings and other machine parts operate in elastohydrodynamic or mixed regime of lubrication. In surroundings of mikroasperities and surface defects significant changes in lubricant film thickness, which can lead to failure. The article deals with the influence of surface dents on film thickness and contact pressure distribution. These quantities are important for machine design in terms of failure (pitting and scuffing). Lubricant film thickness is measured by TCFI (Thin film colorimetric interferometry). Contact pressure is calculated using convolution algorithms. Results are verified by numerical multilevel methods. Rolling contact fatigue tests are also conducted. The results represent basic information, which can be important for design of friction surfaces of rolling bearings etc.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Failures of rolling bearings / Poruchy valivých ložísk
ISBN
978-80-89275-24-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
—
Název nakladatele
KONGRES Management
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
21. 10. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—