Enhancing the parameters of starved EHL point conjunctions by artificially induced replenishment
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F13%3APU104721" target="_blank" >RIV/00216305:26210/13:PU104721 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2013.05.003" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2013.05.003</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2013.05.003" target="_blank" >10.1016/j.triboint.2013.05.003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Enhancing the parameters of starved EHL point conjunctions by artificially induced replenishment
Popis výsledku v původním jazyce
The authors present in this paper a mechanism for enhancing the replenishment in EHL point contacts under extreme starvation. The mechanism of replenishment depends on channeling the available lubricant towards the centerline of the overrolled track by using a flexible slider (scraper) with a micro-slot concentric with the track. The slider accumulates the scraped lubricant to be hydrodynamically entrained through the micro-slot resulting in enriching the depleted track with fresh lubricant. The efficiency of induced replenishment is assessed by measuring the coefficient of friction (COF) and the film thickness over time in a ball-on-disc device. The results show a significant reduction of friction about 31% for oil lubrication and about 25% for greaselubrication after introducing the mechanism of artificially induced replenishment. On the other hand, the central film thickness has been doubled many times for oil and grease lubrication. The optical interferometric images show that the
Název v anglickém jazyce
Enhancing the parameters of starved EHL point conjunctions by artificially induced replenishment
Popis výsledku anglicky
The authors present in this paper a mechanism for enhancing the replenishment in EHL point contacts under extreme starvation. The mechanism of replenishment depends on channeling the available lubricant towards the centerline of the overrolled track by using a flexible slider (scraper) with a micro-slot concentric with the track. The slider accumulates the scraped lubricant to be hydrodynamically entrained through the micro-slot resulting in enriching the depleted track with fresh lubricant. The efficiency of induced replenishment is assessed by measuring the coefficient of friction (COF) and the film thickness over time in a ball-on-disc device. The results show a significant reduction of friction about 31% for oil lubrication and about 25% for greaselubrication after introducing the mechanism of artificially induced replenishment. On the other hand, the central film thickness has been doubled many times for oil and grease lubrication. The optical interferometric images show that the
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
—
Svazek periodika
66
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
134-142
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—