Formation of micro-grooves under impact loading in elliptical contacts with surface ridges
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F13%3APU106127" target="_blank" >RIV/00216305:26210/13:PU106127 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Formation of micro-grooves under impact loading in elliptical contacts with surface ridges
Popis výsledku v původním jazyce
This paper is focused on the effect of impact loading on micro-deformation of asperities in elliptical elastohydrodynamic contacts. Based upon isothermal Newtonian numerical analyses, it is elucidated that a micro-groove, which appears in the ridge underimpact loading in elliptical contacts, is brought about by two different mechanisms. One is the smooth surface local pressure difference across the virtual ridge and the other is the macroscopic pressure difference along the ridge. The formation of themicro-groove due to the former mechanism is influenced by the shape, size and orientation of the ridge, and the smooth surface pressure distribution depending on the initial impact gap and loading speed, and that due to the latter is markedly influencedby the loading speed.
Název v anglickém jazyce
Formation of micro-grooves under impact loading in elliptical contacts with surface ridges
Popis výsledku anglicky
This paper is focused on the effect of impact loading on micro-deformation of asperities in elliptical elastohydrodynamic contacts. Based upon isothermal Newtonian numerical analyses, it is elucidated that a micro-groove, which appears in the ridge underimpact loading in elliptical contacts, is brought about by two different mechanisms. One is the smooth surface local pressure difference across the virtual ridge and the other is the macroscopic pressure difference along the ridge. The formation of themicro-groove due to the former mechanism is influenced by the shape, size and orientation of the ridge, and the smooth surface pressure distribution depending on the initial impact gap and loading speed, and that due to the latter is markedly influencedby the loading speed.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
—
Svazek periodika
65
Číslo periodika v rámci svazku
9
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
336-345
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—