Válec motoru Jawa 50
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F14%3APR27708" target="_blank" >RIV/00216305:26210/14:PR27708 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Válec motoru Jawa 50
Popis výsledku v původním jazyce
Předmětem zájmu byla zejména snaha o zvýšení výkonu motocyklu Jawa 50, která spočívala v inovativním návrhu a následné výrobě prototypového válce motoru za pomoci moderních výrobních technologií. Úkol byl zaměřen na návrh a tvorbu 3D reálného modelu válce motoru Jawa 50 a jeho následnou výrobu pomocí aditivní technologie Rapid Prototyping s využitím komerčně dostupné metody Fused Deposition Modeling. K vytvoření 3D reálného maser modelu bylo využito parametrického CAD softwaru Solid Works. Master modelbyl následně povrchově upraven (tmelen, broušen) a použit pro výrobu silikonové formy. Zhotovená silikonová forma sloužila k odlití čtyř voskových modelů, které byly základem pro výrobu skořepinové formy. Do skořepinové formy byla odlita slitina hliníkuAlSi7Mg0,6, ze které je prototypový válec motoru vyroben. Vyrobené odlitky válce motoru Jawa 50 byly odděleny od vtokové soustavy a pomocí dokončovacích operací (řezání, broušení, tryskání) bylo dosaženo požadovaného cíle.
Název v anglickém jazyce
Engine Cylinder of Jawa 50
Popis výsledku anglicky
The main goal of our interest was to increase the performance of Jawa 50 motorbike. Firstly, we came up with an innovative design and then we made a prototype engine cylinder using modern production technology. The main task was to design and create a real 3D model of engine cylinder of Jawa 50. The other task was to make it using additive technology called Rapid Prototyping with use of commercial available method called Fused Deposition Modeling. Parametric CAD software called Solid Works was used to create a real 3D master model. The master model was flowingly adjusted (cemented and sharpened) and used for a silicon form production. A made silicon form served to cast four wax models that were a base for shell form production. An aluminum alloy calledAlSi7Mg0, 6 was mould cast to a prototype engine cylinder. The produced casts of engine cylinder Jawa 50 were separated from inflow system and thanks to final operations (cutting, sharpening, and blasting) we reached a desired goal.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
JQ - Strojní zařízení a nástroje
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/EE2.3.30.0039" target="_blank" >EE2.3.30.0039: Excelentní mladí vědci na VUT v Brně</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Válec motoru Jawa 50
Číselná identifikace
—
Technické parametry
Výroba prototypového válce motoru Jawa 50 byla realizována pomocí moderních aditivních a výrobních technologií. Navržený master model válce motoru v CAD softwaru SolidWorks byl vyroben pomocí aditivní technologie Rapid Prototyping. Po úpravě povrchu master modelu, která spočívala v tmelení a broušení byla z prototypu válce motoru vyrobena speciální silikonová forma za pomoci moderního vakuového licího systému MK mini, do které byl opět s využitím zařízení MK mini odlit slévárenský vosk. Vakuováním voskového materiálu bylo zamezeno vzniku nežádoucích bublin. Silikonová forma byla použita pro odlití čtyř kusů voskových modelů. Výroba skořepinové formy, která je spojena s odlitím čtyř kusů odlitků válce motoru z hliníkové slitiny AlSiMg0,6 byla řešena v kooperaci s nejmenovanou tuzemskou společností. Konečným krokem bylo obrobení funkčních ploch, vyvrtání připojovacích děr a montáž válce motoru na motocykl Jawa 50.
Ekonomické parametry
Celkové náklady na výrobu prototypového válce motoru Jawa 50 vychází na cca 15 000 Kč. Vyrobený prototypový válec motoru byl po dodatečných úpravách (obrobení funkčních ploch, vrtání děr, těsnění, spojovací materiál) namontován na motocykl Jawa 50. Snahou celého inovativního procesu výroby prototypového válce motoru Jawa 50 bylo zvýšení výkonu, což se nakonec po provedeném testování podařilo. Výzkum byl podporován z projektu Excelentní mladí vědci na VUT v Brně - registrační číslo CZ.1.07/2.3.00/30.0039.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
00216305
Název vlastníka
ÚST-odbor technologie obrábění
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
N - Využití výsledku jiným subjektem je možné bez nabytí licence (výsledek není licencován)
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
—