Lubricant Rupture Ratio at Elastohydrodynamically Lubricated Contact Outlet
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F15%3APU114758" target="_blank" >RIV/00216305:26210/15:PU114758 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.springer.com/-/0/AU6tmwH0mRg70md7zH95" target="_blank" >http://www.springer.com/-/0/AU6tmwH0mRg70md7zH95</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11249-015-0565-7" target="_blank" >10.1007/s11249-015-0565-7</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Lubricant Rupture Ratio at Elastohydrodynamically Lubricated Contact Outlet
Popis výsledku v původním jazyce
Elastohydrodynamically lubricated (EHL) contacts rarely exist as single contacts. Multiple contacts or single contacts subjected to the repeated over-rolling represent more often the case in practical applications. A typical example is the rolling element bearing. A lubricant rupture mechanism at each contact outlet determines the lubricant availability to the succeeding contact. This work presents a quantitative description of the lubricant film thickness rupture in EHL contact outlet with the use of the fluorescent microscopy. A rupture ratio of the film thickness between two diverging surfaces exiting the contact was measured for both pure rolling and rolling–sliding conditions. The influence of variation of several parameters such as lubricant properties, rolling speed or rolling element ellipticity to the lubricant rupture ratio was investigated. Understanding of the physical phenomena of the lubricant rupture extends further possibilities in both experimental and theoretical researches of the starved EHL.
Název v anglickém jazyce
Lubricant Rupture Ratio at Elastohydrodynamically Lubricated Contact Outlet
Popis výsledku anglicky
Elastohydrodynamically lubricated (EHL) contacts rarely exist as single contacts. Multiple contacts or single contacts subjected to the repeated over-rolling represent more often the case in practical applications. A typical example is the rolling element bearing. A lubricant rupture mechanism at each contact outlet determines the lubricant availability to the succeeding contact. This work presents a quantitative description of the lubricant film thickness rupture in EHL contact outlet with the use of the fluorescent microscopy. A rupture ratio of the film thickness between two diverging surfaces exiting the contact was measured for both pure rolling and rolling–sliding conditions. The influence of variation of several parameters such as lubricant properties, rolling speed or rolling element ellipticity to the lubricant rupture ratio was investigated. Understanding of the physical phenomena of the lubricant rupture extends further possibilities in both experimental and theoretical researches of the starved EHL.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology Letters
ISSN
1023-8883
e-ISSN
1573-2711
Svazek periodika
59
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
„1“-„jasne“
Kód UT WoS článku
000360551600002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84937780830