Effects of lubricant rheology and impact speed on EHL film thickness at pure squeeze action
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F16%3APU120841" target="_blank" >RIV/00216305:26210/16:PU120841 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X16303851" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X16303851</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2016.10.023" target="_blank" >10.1016/j.triboint.2016.10.023</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Effects of lubricant rheology and impact speed on EHL film thickness at pure squeeze action
Popis výsledku v původním jazyce
A squeeze film action is an essential phenomenon in elastohydrodynamically lubricated conjunctions subjected to impact loading or sudden halting of motion and affects both film thickness and friction. This study presents experimental results of film thickness behaviour of lubricant entrapment under diverse conditions including initial impact gaps, initial approaching speeds, loading speeds and variety of lubricants during introductory part of impact loading. The results are compared with recent theoretical solution. It is shown that the entrapped film shape directly depends on loading speed and the central film thickness is mainly determined by the approaching speed and lubricant viscosity and can be approximated by power law where the influence of impact times/speeds can be estimated from basic rheological properties of lubricants.
Název v anglickém jazyce
Effects of lubricant rheology and impact speed on EHL film thickness at pure squeeze action
Popis výsledku anglicky
A squeeze film action is an essential phenomenon in elastohydrodynamically lubricated conjunctions subjected to impact loading or sudden halting of motion and affects both film thickness and friction. This study presents experimental results of film thickness behaviour of lubricant entrapment under diverse conditions including initial impact gaps, initial approaching speeds, loading speeds and variety of lubricants during introductory part of impact loading. The results are compared with recent theoretical solution. It is shown that the entrapped film shape directly depends on loading speed and the central film thickness is mainly determined by the approaching speed and lubricant viscosity and can be approximated by power law where the influence of impact times/speeds can be estimated from basic rheological properties of lubricants.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA14-31016S" target="_blank" >GA14-31016S: Vliv povrchových nerovností na elastohydrodynamické kontakty při dynamických změnách provozních podmínek</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
1879-2464
Svazek periodika
106
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
1-9
Kód UT WoS článku
000390518200001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84992509200