An unconventional rubber torsional vibration damper with two degrees of freedom
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F17%3APU124884" target="_blank" >RIV/00216305:26210/17:PU124884 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.jvejournals.com/article/19042" target="_blank" >https://www.jvejournals.com/article/19042</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.21595/vp.2017.19042" target="_blank" >10.21595/vp.2017.19042</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
An unconventional rubber torsional vibration damper with two degrees of freedom
Popis výsledku v původním jazyce
Rubber torsional dampers with one degree of freedom are a long-time proven tool for vibration damping in crank mechanisms, especially for passenger cars. Their advantages include, in particular, a relatively simple design and low production costs. The viscoelastic coupling of the damper ring with the basic dynamic system is realized by a rubber spring made of natural or synthetic rubber. The disadvantages of rubber dampers are, in particular, insufficient damping properties of the rubber spring compared with the optimal values resulting from the respective calculation models. This limits the application of rubber dampers to larger power units, such as diesel engines for tractors and trucks. The article deals with the design and optimization of the parameters of an unconventional rubber torsional damper with two degrees of freedom, which even with limited damping parameters of the rubber springs shows a significantly higher damping effect compared to the common design of rubber dampers with one degree of freedom.
Název v anglickém jazyce
An unconventional rubber torsional vibration damper with two degrees of freedom
Popis výsledku anglicky
Rubber torsional dampers with one degree of freedom are a long-time proven tool for vibration damping in crank mechanisms, especially for passenger cars. Their advantages include, in particular, a relatively simple design and low production costs. The viscoelastic coupling of the damper ring with the basic dynamic system is realized by a rubber spring made of natural or synthetic rubber. The disadvantages of rubber dampers are, in particular, insufficient damping properties of the rubber spring compared with the optimal values resulting from the respective calculation models. This limits the application of rubber dampers to larger power units, such as diesel engines for tractors and trucks. The article deals with the design and optimization of the parameters of an unconventional rubber torsional damper with two degrees of freedom, which even with limited damping parameters of the rubber springs shows a significantly higher damping effect compared to the common design of rubber dampers with one degree of freedom.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Vibroengineering PROCEDIA
ISBN
—
ISSN
2345-0533
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
136-141
Název nakladatele
JVE International
Místo vydání
Neuveden
Místo konání akce
Katowice
Datum konání akce
26. 9. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—