Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Magnetoreologický tlumič s krátkou časovou odezvou

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F19%3APR32207" target="_blank" >RIV/00216305:26210/19:PR32207 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/390/" target="_blank" >http://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/390/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Magnetoreologický tlumič s krátkou časovou odezvou

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jedná se o konstrukci magnetoreologického tlumiče vrtivých pohybů s krátkou časovou odezvou určeného pro podvozek kolejového vozidla. Píst tohoto tlumiče je složen z magnetického obvodu a elektromagnetické cívky. Krátká reakční doba tlumiče, prodleva mezi řídícím signálem a odezvou síly, je zajištěna speciální konstrukcí magnetického obvodu pístu tlumiče, který obsahuje drážky orientované kolmo na směr magnetického toku. Tyto drážky výrazně ovlivní elektrické vlastnosti magnetického obvodu a tím zabraňují vzniku vířivých proudů, které nejzásadněji ovlivňují reakční dobu tlumiče. Geometrie, rozměry a počet drážek byly stanoveny na základě celé řady transietních magnetických simulací. Drážky v magnetickém obvodu byly vyrobeny za pomocí elektroerozivního obrábění o šířce 0,3 mm. Časová odezva síly tohoto tlumiče dosahuje hodnoty okolo 10 ms, což je dostatečné pro efektivní semiaktivní regulaci vrtivých pohybů. Prezentovaný MR tlumič dosahuje při nulovém elektrickém proudu tlumící síly 1,1 kN (0,06 m/s) a při maximálním proudu tlumící síly 17,1 kN (0,06 m/s).

  • Název v anglickém jazyce

    Magnetorheological damper with short response time

  • Popis výsledku anglicky

    It is a design of magnetorheological damper with short response time for the rail vehicle bogie. The piston of this damper is composed of a magnetic circuit and an electromagnetic coil. The short response time of the damper, the delay between the control signal and the force response, is ensured by the special design of the magnetic circuit of the damper piston, which includes grooves oriented perpendicular to the direction of the magnetic flux. These grooves greatly affect the electrical properties of the magnetic circuit and thus prevent eddy currents, which most significantly affect the reaction time of the damper. The geometry, dimensions and number of grooves were determined based on a number of transient magnetic simulations. The grooves in the magnetic circuit were produced by an electro-erosive machining of 0.3 mm width. The response time of this damper is about 10 ms, which is sufficient for effective semi-active control of the yaw movement. Presented MR damper achieves 1.1 kN (0.06 m / s) at zero electric current and 17.1 kN (0.06 m / s) at maximum damping current.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/FV30310" target="_blank" >FV30310: Vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Rychly_MR_tlumic

  • Číselná identifikace

    160111

  • Technické parametry

    - Dle smlouvy o účasti na řešení projektu výzkumu a vývoje FV30310 s názvem "Vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel". - Odpovědná osoba pro licenční jednání: Ing. Michal Kubík, Ph.D., VUT FSI - Funkční vzorek byl na základě ověření vlastností konstrukce vyroben a testován. Výsledky jsou uvedeny v průběžné zprávě projektu.

  • Ekonomické parametry

    - Náklady na realizaci 35 000 Kč - Realizací funkčního vzorku byly ušetřeny významně náklady oproti vývoji a výrobě komerčním subjektem.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    00216305

  • Název vlastníka

    Vysoké učení technické v Brně

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    http://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/390/