Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

S/A rychlý tlumič pro sekundární vypružení kolejového vozidla

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F24%3APR38858" target="_blank" >RIV/00216305:26210/24:PR38858 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216275:25510/24:39921609

  • Výsledek na webu

    <a href="https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/487/" target="_blank" >https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/487/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    S/A rychlý tlumič pro sekundární vypružení kolejového vozidla

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jedná se o konstrukci magnetoreologického (MR) tlumiče sekundárního svislého vypružení s krátkou časovou odezvou. Expanzní komora tohoto tlumiče je umístěna externě kvůli požadované zástavbě tlumiče do železniční jednotky Škoda Interpanter. Geometrie pístu tohoto tlumiče byla navržena na základě magnetických a hydraulických simulací. Požadované reakční časy byly získány z dynamického modelu vozidla. Píst tlumiče je složen z magnetického obvodu a elektromagnetické cívky. Krátká reakční doba tlumiče je zajištěna speciální konstrukcí magnetického obvodu pístu tlumiče, který obsahuje drážky orientované kolmo na směr magnetického toku. Časová odezva síly tohoto tlumiče dosahuje hodnoty okolo 8 ms, což je dostatečné pro efektivní semiaktivní regulaci. Součástí konstrukce tlumiče je i senzor zdvihu a zrychlení, které slouží jak zpětná vazba pro regulaci. Tlumič byl vyvinut pro zkoušky hardwaru ve smyčce a pro jízdní zkoušky ověřující funkčnost semiaktivního řízení tlumičů.

  • Název v anglickém jazyce

    S/A fast damper for secondary suspension of railway vehicle

  • Popis výsledku anglicky

    It is a design of magnetorheological (MR) damperer of secondary vertical suspension with a short response time. The expansion chamber of this damper is located externally due to the required installation of the damper into the Škoda Interpanter railway unit. The piston geometry of this damper was designed based on magnetic and hydraulic simulations. The required reaction times were obtained from the dynamic model of the vehicle. The damper piston is composed of a magnetic circuit and an electromagnetic coil. The damper's short reaction time is ensured by the special design of the shock absorber piston's magnetic circuit, which contains grooves oriented perpendicular to the direction of the magnetic flux. The force response time of this damper reaches a value of around 8 ms, which is sufficient for effective semi-active regulation. The structure of the damper also includes a position and acceleration sensor, which serves as feedback for regulation. The damper was developed for hardware tests in the loop and for driving tests verifying the functionality of the semi-active damper control.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TN02000054" target="_blank" >TN02000054: Národní centrum kompetence inženýrství pozemních vozidel Josefa Božka</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    3-WP10-003

  • Číselná identifikace

    189707

  • Technické parametry

    - Dle smlouvy o účasti na řešení projektu výzkumu a vývoje č. TN02000054/003-V45, 3-WP10-003 - Odpovědná osoba pro licenční jednání: doc. Ing. Michal Kubík, Ph.D., VUT FSI - funkční vzorek byl na základě ověření vlastností konstrukce vyroben a je využíván jako laboratorní zařízení na pracovišti VUT FSI a na pracovišti STOS.

  • Ekonomické parametry

    - Náklady na realizaci 30 000 Kč - Realizací funkčního vzorku byly ušetřeny významně náklady oproti vývoji a výrobě komerčním subjektem.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    00216305

  • Název vlastníka

    Vysoké učení technické v Brně

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/487/