S/A rychlý tlumič pro sekundární vypružení kolejového vozidla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F24%3APR38858" target="_blank" >RIV/00216305:26210/24:PR38858 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216275:25510/24:39921609
Výsledek na webu
<a href="https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/487/" target="_blank" >https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/487/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
S/A rychlý tlumič pro sekundární vypružení kolejového vozidla
Popis výsledku v původním jazyce
Jedná se o konstrukci magnetoreologického (MR) tlumiče sekundárního svislého vypružení s krátkou časovou odezvou. Expanzní komora tohoto tlumiče je umístěna externě kvůli požadované zástavbě tlumiče do železniční jednotky Škoda Interpanter. Geometrie pístu tohoto tlumiče byla navržena na základě magnetických a hydraulických simulací. Požadované reakční časy byly získány z dynamického modelu vozidla. Píst tlumiče je složen z magnetického obvodu a elektromagnetické cívky. Krátká reakční doba tlumiče je zajištěna speciální konstrukcí magnetického obvodu pístu tlumiče, který obsahuje drážky orientované kolmo na směr magnetického toku. Časová odezva síly tohoto tlumiče dosahuje hodnoty okolo 8 ms, což je dostatečné pro efektivní semiaktivní regulaci. Součástí konstrukce tlumiče je i senzor zdvihu a zrychlení, které slouží jak zpětná vazba pro regulaci. Tlumič byl vyvinut pro zkoušky hardwaru ve smyčce a pro jízdní zkoušky ověřující funkčnost semiaktivního řízení tlumičů.
Název v anglickém jazyce
S/A fast damper for secondary suspension of railway vehicle
Popis výsledku anglicky
It is a design of magnetorheological (MR) damperer of secondary vertical suspension with a short response time. The expansion chamber of this damper is located externally due to the required installation of the damper into the Škoda Interpanter railway unit. The piston geometry of this damper was designed based on magnetic and hydraulic simulations. The required reaction times were obtained from the dynamic model of the vehicle. The damper piston is composed of a magnetic circuit and an electromagnetic coil. The damper's short reaction time is ensured by the special design of the shock absorber piston's magnetic circuit, which contains grooves oriented perpendicular to the direction of the magnetic flux. The force response time of this damper reaches a value of around 8 ms, which is sufficient for effective semi-active regulation. The structure of the damper also includes a position and acceleration sensor, which serves as feedback for regulation. The damper was developed for hardware tests in the loop and for driving tests verifying the functionality of the semi-active damper control.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN02000054" target="_blank" >TN02000054: Národní centrum kompetence inženýrství pozemních vozidel Josefa Božka</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
3-WP10-003
Číselná identifikace
189707
Technické parametry
- Dle smlouvy o účasti na řešení projektu výzkumu a vývoje č. TN02000054/003-V45, 3-WP10-003 - Odpovědná osoba pro licenční jednání: doc. Ing. Michal Kubík, Ph.D., VUT FSI - funkční vzorek byl na základě ověření vlastností konstrukce vyroben a je využíván jako laboratorní zařízení na pracovišti VUT FSI a na pracovišti STOS.
Ekonomické parametry
- Náklady na realizaci 30 000 Kč - Realizací funkčního vzorku byly ušetřeny významně náklady oproti vývoji a výrobě komerčním subjektem.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
00216305
Název vlastníka
Vysoké učení technické v Brně
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
https://intranet.ustavkonstruovani.cz/FileDownload/getProjectPdf/487/