Thrust Bearing FV2
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F19%3APR32679" target="_blank" >RIV/00216305:26210/19:PR32679 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.iae.fme.vutbr.cz/vyzkum-produkty-vav" target="_blank" >http://www.iae.fme.vutbr.cz/vyzkum-produkty-vav</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Thrust Bearing FV2
Popis výsledku v původním jazyce
The functional sample of the thrust bearing No. 2 (FV2) is conceptually based on the functional sample No. 1 (FV1). The proposed changes make it possible to further reduce the friction losses in the turbocharger rotor system. The bearing contains modified working surfaces of defined shape. Based on the results of technical experiments carried out on the turbocharger with a new design of the bearing, the selected representative parameters were improved. Improvement of the performance characteristics in the form of power losses is achieved over the entire turbocharger operating speed range. The bearing and rotor assembly requires the specified axial bearing clearance designed with respect to the lubricant properties and operating conditions. The thrust bearing functional specimen No. 2 is incorporated into the technical experiment that are part of the turbocharger bearing test program and are verified using series of measurements.
Název v anglickém jazyce
Thrust Bearing FV2
Popis výsledku anglicky
The functional sample of the thrust bearing No. 2 (FV2) is conceptually based on the functional sample No. 1 (FV1). The proposed changes make it possible to further reduce the friction losses in the turbocharger rotor system. The bearing contains modified working surfaces of defined shape. Based on the results of technical experiments carried out on the turbocharger with a new design of the bearing, the selected representative parameters were improved. Improvement of the performance characteristics in the form of power losses is achieved over the entire turbocharger operating speed range. The bearing and rotor assembly requires the specified axial bearing clearance designed with respect to the lubricant properties and operating conditions. The thrust bearing functional specimen No. 2 is incorporated into the technical experiment that are part of the turbocharger bearing test program and are verified using series of measurements.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH03020426" target="_blank" >TH03020426: Zvýšení únosnosti axiálního ložiska</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Thrust Bearing FV2
Číselná identifikace
161916
Technické parametry
Na základě výsledků technických experimentů realizovaných na turbodmychadle s novým konstrukčním řešením FV1 došlo ke zlepšení vybraných reprezentativních parametrů. Průměrné zlepšení v měřených ustálených provozních režimech, zahrnující otáčky rotoru došlo ke snížení mechanických ztrát o přibližně 17%. Funkční vzorek axiálního ložiska je vyroben a ověřen pomocí série měření na turbodmychadle.
Ekonomické parametry
Funkční vzorek axiálního ložiska představuje významný pokrok při zvyšování funkčních vlastností nové generace axiálních ložisek a je využit pro interní zkoušky turbodmychadel.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
25321234
Název vlastníka
PBS Turbo s.r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
http://www.iae.fme.vutbr.cz/vyzkum-produkty-vav