Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Thrust Bearing Prototype P1

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APR34421" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PR34421 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.vutbr.cz" target="_blank" >http://www.vutbr.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Thrust Bearing Prototype P1

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The achieved result includes a verified prototype of a thrust bearing (P1) with verified functional parameters. P1 is an innovative double-sided hydrodynamic thrust bearing for use in turbochargers operating on engines with highly variable exhaust pressures. The innovativeness of the bearing is ensured by a combination of specific design fetures functionally optimized for the preferred operating conditions. P1 increases the specific bearing capacity by 18% while significantly reducing the mechanical losses of the lubrication system by approx. 31% and with a 4% reduction in lubricant flow of the entire turbocharger lubrication system. Mechanical losses of the lubrication system include losses of thrust bearings, radial bearings and losses due to rotation of the rotor shaft in the lubricant. Since no modifications other than the thrust bearing have been made to the turbocharger, it is clear that the losses of the thrust bearing itself have been reduced even more significantly than the mechanical losses of the entire lubrication system. Mechanical losses and lubricant flows were determined by a technical experiment under operating conditions corresponding to the full load of the internal combustion engine at elevated oil temperatures at the turbocharger inlet. P1 also presents significantly improved performance under all operating conditions, including transient operating conditions, all while maintaining adequate operational reliability. The P1 bearing has been tested in design and off-design operating conditions and the functionality of the P1 bearing is thus verified.

  • Název v anglickém jazyce

    Thrust Bearing Prototype P1

  • Popis výsledku anglicky

    The achieved result includes a verified prototype of a thrust bearing (P1) with verified functional parameters. P1 is an innovative double-sided hydrodynamic thrust bearing for use in turbochargers operating on engines with highly variable exhaust pressures. The innovativeness of the bearing is ensured by a combination of specific design fetures functionally optimized for the preferred operating conditions. P1 increases the specific bearing capacity by 18% while significantly reducing the mechanical losses of the lubrication system by approx. 31% and with a 4% reduction in lubricant flow of the entire turbocharger lubrication system. Mechanical losses of the lubrication system include losses of thrust bearings, radial bearings and losses due to rotation of the rotor shaft in the lubricant. Since no modifications other than the thrust bearing have been made to the turbocharger, it is clear that the losses of the thrust bearing itself have been reduced even more significantly than the mechanical losses of the entire lubrication system. Mechanical losses and lubricant flows were determined by a technical experiment under operating conditions corresponding to the full load of the internal combustion engine at elevated oil temperatures at the turbocharger inlet. P1 also presents significantly improved performance under all operating conditions, including transient operating conditions, all while maintaining adequate operational reliability. The P1 bearing has been tested in design and off-design operating conditions and the functionality of the P1 bearing is thus verified.

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>prot</sub> - Prototyp

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TH03020426" target="_blank" >TH03020426: Zvýšení únosnosti axiálního ložiska</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    Prototyp axiálního ložiska (P1)

  • Číselná identifikace

    171570

  • Technické parametry

    Na základě výsledků technických experimentů realizovaných na turbodmychadle s novým konstrukčním řešením P1 došlo ke zlepšení vybraných reprezentativních parametrů. P1 navyšuje měrnou únosnost ložiska o 18 % při výrazném snížení mechanických ztrát mazací soustavy o cca. 31 % a při snížení průtoku maziva o 4 % celé mazací soustavy turbodmychadla. Prototyp axiálního ložiska P1 je vyroben a ověřen pomocí série měření na turbodmychadle.

  • Ekonomické parametry

    Prototyp axiálního ložiska P1 představuje významný pokrok při zvyšování funkčních vlastností nové generace axiálních ložisek a je využit pro interní zkoušky turbodmychadel.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    25321234

  • Název vlastníka

    PBS Turbo s.r.o.

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    http://www.vutbr.cz