Thrust Bearing Prototype P1
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APR34421" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PR34421 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.vutbr.cz" target="_blank" >http://www.vutbr.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Thrust Bearing Prototype P1
Popis výsledku v původním jazyce
The achieved result includes a verified prototype of a thrust bearing (P1) with verified functional parameters. P1 is an innovative double-sided hydrodynamic thrust bearing for use in turbochargers operating on engines with highly variable exhaust pressures. The innovativeness of the bearing is ensured by a combination of specific design fetures functionally optimized for the preferred operating conditions. P1 increases the specific bearing capacity by 18% while significantly reducing the mechanical losses of the lubrication system by approx. 31% and with a 4% reduction in lubricant flow of the entire turbocharger lubrication system. Mechanical losses of the lubrication system include losses of thrust bearings, radial bearings and losses due to rotation of the rotor shaft in the lubricant. Since no modifications other than the thrust bearing have been made to the turbocharger, it is clear that the losses of the thrust bearing itself have been reduced even more significantly than the mechanical losses of the entire lubrication system. Mechanical losses and lubricant flows were determined by a technical experiment under operating conditions corresponding to the full load of the internal combustion engine at elevated oil temperatures at the turbocharger inlet. P1 also presents significantly improved performance under all operating conditions, including transient operating conditions, all while maintaining adequate operational reliability. The P1 bearing has been tested in design and off-design operating conditions and the functionality of the P1 bearing is thus verified.
Název v anglickém jazyce
Thrust Bearing Prototype P1
Popis výsledku anglicky
The achieved result includes a verified prototype of a thrust bearing (P1) with verified functional parameters. P1 is an innovative double-sided hydrodynamic thrust bearing for use in turbochargers operating on engines with highly variable exhaust pressures. The innovativeness of the bearing is ensured by a combination of specific design fetures functionally optimized for the preferred operating conditions. P1 increases the specific bearing capacity by 18% while significantly reducing the mechanical losses of the lubrication system by approx. 31% and with a 4% reduction in lubricant flow of the entire turbocharger lubrication system. Mechanical losses of the lubrication system include losses of thrust bearings, radial bearings and losses due to rotation of the rotor shaft in the lubricant. Since no modifications other than the thrust bearing have been made to the turbocharger, it is clear that the losses of the thrust bearing itself have been reduced even more significantly than the mechanical losses of the entire lubrication system. Mechanical losses and lubricant flows were determined by a technical experiment under operating conditions corresponding to the full load of the internal combustion engine at elevated oil temperatures at the turbocharger inlet. P1 also presents significantly improved performance under all operating conditions, including transient operating conditions, all while maintaining adequate operational reliability. The P1 bearing has been tested in design and off-design operating conditions and the functionality of the P1 bearing is thus verified.
Klasifikace
Druh
G<sub>prot</sub> - Prototyp
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TH03020426" target="_blank" >TH03020426: Zvýšení únosnosti axiálního ložiska</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Prototyp axiálního ložiska (P1)
Číselná identifikace
171570
Technické parametry
Na základě výsledků technických experimentů realizovaných na turbodmychadle s novým konstrukčním řešením P1 došlo ke zlepšení vybraných reprezentativních parametrů. P1 navyšuje měrnou únosnost ložiska o 18 % při výrazném snížení mechanických ztrát mazací soustavy o cca. 31 % a při snížení průtoku maziva o 4 % celé mazací soustavy turbodmychadla. Prototyp axiálního ložiska P1 je vyroben a ověřen pomocí série měření na turbodmychadle.
Ekonomické parametry
Prototyp axiálního ložiska P1 představuje významný pokrok při zvyšování funkčních vlastností nové generace axiálních ložisek a je využit pro interní zkoušky turbodmychadel.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
25321234
Název vlastníka
PBS Turbo s.r.o.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
http://www.vutbr.cz