Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Design of a frictionless magnetorheological damper with a high dynamic force range

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F19%3APU131761" target="_blank" >RIV/00216305:26210/19:PU131761 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1177/1687814019827440" target="_blank" >https://doi.org/10.1177/1687814019827440</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/1687814019827440" target="_blank" >10.1177/1687814019827440</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Design of a frictionless magnetorheological damper with a high dynamic force range

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article discusses an increase in dynamic force range in a spring-damper unit achieved by elimination of sealings´ friction. This friction is a part of damping force that cannot be controlled; therefore, it is undesirable in magnetorheological dampers. A new design of a magnetrheological damper with no friction force is descrbed and compared with a traditional magnetorheological damper consisting of a piston and piston rod seals. In the traditional design, fluid is forced to flow by a hydraulic cylinder with high friction caused by sealings. In order to eliminate this friction, a frictionless unit made of metal bellows was designed. Elastic metal bellows can be sealed only by static seals. The measurement of force-velocity dependency was carried out for the original and the new damper with the same magnetorheological valve. The results indicate that the frictionless unit exhibits a significant improvement in the dynamic force range. In the case of adaptive-passive damping control, the increase in the dynamic force range enables the improvement of vibration elimination in the entire frequency range.

  • Název v anglickém jazyce

    Design of a frictionless magnetorheological damper with a high dynamic force range

  • Popis výsledku anglicky

    This article discusses an increase in dynamic force range in a spring-damper unit achieved by elimination of sealings´ friction. This friction is a part of damping force that cannot be controlled; therefore, it is undesirable in magnetorheological dampers. A new design of a magnetrheological damper with no friction force is descrbed and compared with a traditional magnetorheological damper consisting of a piston and piston rod seals. In the traditional design, fluid is forced to flow by a hydraulic cylinder with high friction caused by sealings. In order to eliminate this friction, a frictionless unit made of metal bellows was designed. Elastic metal bellows can be sealed only by static seals. The measurement of force-velocity dependency was carried out for the original and the new damper with the same magnetorheological valve. The results indicate that the frictionless unit exhibits a significant improvement in the dynamic force range. In the case of adaptive-passive damping control, the increase in the dynamic force range enables the improvement of vibration elimination in the entire frequency range.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Advances in Mechanical Engineering

  • ISSN

    1687-8132

  • e-ISSN

    1687-8140

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    1-8

  • Kód UT WoS článku

    000461780200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85063277359