Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Numerical dynamic analysis of gearbox behaviour

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F19%3APU134338" target="_blank" >RIV/00216305:26210/19:PU134338 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-54136-1_44" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-54136-1_44</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-54136-1_44" target="_blank" >10.1007/978-3-030-54136-1_44</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Numerical dynamic analysis of gearbox behaviour

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper is focused on the description of the dynamic behaviour of a single-stage gearbox when changing the operating load using numerical ap-proach. The numerical model, which is further discussed in the paper, combines FEM and MBS approach in the commercial software Ansys Workbench and Ad-ams with plugin GearAT. The key components are represented by flexible struc-tures - modally reduced bodies. The mesh conditions in the model can include the elastic behaviour of the gear rim, backlash and the influence of lubrication in the contact area. At the very beginning used approach was developed on a simple experimental gearbox. Subsequently, this methodology was applied to a complex train gearbox with the aim of optimizing its gearbox housing geometry. In a multi-body system, a series of operating simulations were performed on a virtual test rig. Based on the evaluation of normal surface velocity at selected points, the gearbox housing geometry was optimized.

  • Název v anglickém jazyce

    Numerical dynamic analysis of gearbox behaviour

  • Popis výsledku anglicky

    This paper is focused on the description of the dynamic behaviour of a single-stage gearbox when changing the operating load using numerical ap-proach. The numerical model, which is further discussed in the paper, combines FEM and MBS approach in the commercial software Ansys Workbench and Ad-ams with plugin GearAT. The key components are represented by flexible struc-tures - modally reduced bodies. The mesh conditions in the model can include the elastic behaviour of the gear rim, backlash and the influence of lubrication in the contact area. At the very beginning used approach was developed on a simple experimental gearbox. Subsequently, this methodology was applied to a complex train gearbox with the aim of optimizing its gearbox housing geometry. In a multi-body system, a series of operating simulations were performed on a virtual test rig. Based on the evaluation of normal surface velocity at selected points, the gearbox housing geometry was optimized.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Acoustics and Vibration of Mechanical Structures—AVMS 2019

  • ISBN

    978-3-030-54135-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    433-441

  • Název nakladatele

    Springer Science and Business Media Deutschland GmbH

  • Místo vydání

    Neuveden

  • Místo konání akce

    Temešvár

  • Datum konání akce

    30. 5. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku