Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Demonstrátor pro ověření funkce MR tlumiče s rychlou odezvou

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F20%3APR33320" target="_blank" >RIV/00216305:26210/20:PR33320 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/417" target="_blank" >http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/417</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Demonstrátor pro ověření funkce MR tlumiče s rychlou odezvou

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zkušební stend určený pro demonstraci přínosu semi-aktivního řízení MR tlumiče v podvozku kolejového vozidla. Demonstrátor se skládá ze dvou rámů: 1) spodní pevný rám – simuluje jednak skříň vlaku a jednak trať, přičemž se předpokládá, že skříň bude rovnoběžná s tratí a nebude se pohybovat; 2) horní pohyblivý rám – simuluje podvozek a jeho kmitání kolem svislé osy (vrtění). Sekundární pružiny flexicoil jsou nahrazeny tlačnými pružinami a kontakt kolo/kolej je simulován pomocí pružiny se silně nelineární charakteristikou. Parametry demonstrátoru vychází z parametrů referenčního vozidla o hmotnosti 46t. Momenty setrvačnosti jsou v měřítku 1:25. Demonstrátor je buzen pomocí rotujícího excentrického závaží poháněného asynchroním motorem o výkonu 180W, přičemž frekvence buzení je 3Hz, což odpovídá frekvenci vlnivého pohybu dvojkolí u reálného vozidla. Demonstrátor je osazen senzorem zvihu, který měří natočení rámů vůči sobě. MR tlumič je potom za pomocí systému dSpace řízen „Programem pro semi-aktivní regulaci MR tlumiče“

  • Název v anglickém jazyce

    Demonstrator to verify the function of the MR damper with fast response

  • Popis výsledku anglicky

    Test stand designed to demonstrate the benefits of semi-active control of the MR damper in the rail vehicle bogie. The demonstrator consists of two frames: 1) lower fixed frame - simulates both the train body and the track, assuming that the body will be parallel to the track and will not move; 2) upper movable frame - simulates the bogie and its oscillation around the vertical axis (yawing). The flexicoil secondary springs are replaced by compression springs and the wheel/rail contact is simulated by a spring with a strongly non-linear characteristic. The demonstrator parameters are based on the parameters of a reference vehicle weighing 46t. Moments of inertia are on a scale of 1:25. The demonstrator is excited by a rotating eccentric weight driven by a 180W asynchronous motor. The excitation frequency being 3Hz, which corresponds to the hunting oscillation frequency. The demonstrator is equipped with a stroke sensor that measures the rotation of the frames relative to each other. The MR damper is then controlled by the dSpace system with the "Program for semi-active control of the MR damper"

Klasifikace

  • Druh

    G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/FV30310" target="_blank" >FV30310: Vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    DemoVrt

  • Číselná identifikace

    166243

  • Technické parametry

    Funkční vzorek byl vyroben za účelem demonstrace funkce navrhovaných algoritmů řízení MR tlumiče a je využíván jako laboratorní zařízení na pracovišti řešitele, Ústav konstruování, Fakulta strojního inženýrství, Vysoké učení technické v Brně, Technická 2896/2, 616 69 Brno. Licenční smlouva o využití není dosud uzavřena. Odpovědná osoba pro licenční jednání: Ivan Mazůrek, Brno, Technická 2, 541143308, mazurek@fme.vutbr.cz

  • Ekonomické parametry

    Náklady na realizaci: 100 000,- Kč

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

  • Název vlastníka

    ÚK-odbor technické diagnostiky

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/417