Demonstrátor pro ověření funkce MR tlumiče s rychlou odezvou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F20%3APR33320" target="_blank" >RIV/00216305:26210/20:PR33320 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/417" target="_blank" >http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/417</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Demonstrátor pro ověření funkce MR tlumiče s rychlou odezvou
Popis výsledku v původním jazyce
Zkušební stend určený pro demonstraci přínosu semi-aktivního řízení MR tlumiče v podvozku kolejového vozidla. Demonstrátor se skládá ze dvou rámů: 1) spodní pevný rám – simuluje jednak skříň vlaku a jednak trať, přičemž se předpokládá, že skříň bude rovnoběžná s tratí a nebude se pohybovat; 2) horní pohyblivý rám – simuluje podvozek a jeho kmitání kolem svislé osy (vrtění). Sekundární pružiny flexicoil jsou nahrazeny tlačnými pružinami a kontakt kolo/kolej je simulován pomocí pružiny se silně nelineární charakteristikou. Parametry demonstrátoru vychází z parametrů referenčního vozidla o hmotnosti 46t. Momenty setrvačnosti jsou v měřítku 1:25. Demonstrátor je buzen pomocí rotujícího excentrického závaží poháněného asynchroním motorem o výkonu 180W, přičemž frekvence buzení je 3Hz, což odpovídá frekvenci vlnivého pohybu dvojkolí u reálného vozidla. Demonstrátor je osazen senzorem zvihu, který měří natočení rámů vůči sobě. MR tlumič je potom za pomocí systému dSpace řízen „Programem pro semi-aktivní regulaci MR tlumiče“
Název v anglickém jazyce
Demonstrator to verify the function of the MR damper with fast response
Popis výsledku anglicky
Test stand designed to demonstrate the benefits of semi-active control of the MR damper in the rail vehicle bogie. The demonstrator consists of two frames: 1) lower fixed frame - simulates both the train body and the track, assuming that the body will be parallel to the track and will not move; 2) upper movable frame - simulates the bogie and its oscillation around the vertical axis (yawing). The flexicoil secondary springs are replaced by compression springs and the wheel/rail contact is simulated by a spring with a strongly non-linear characteristic. The demonstrator parameters are based on the parameters of a reference vehicle weighing 46t. Moments of inertia are on a scale of 1:25. The demonstrator is excited by a rotating eccentric weight driven by a 180W asynchronous motor. The excitation frequency being 3Hz, which corresponds to the hunting oscillation frequency. The demonstrator is equipped with a stroke sensor that measures the rotation of the frames relative to each other. The MR damper is then controlled by the dSpace system with the "Program for semi-active control of the MR damper"
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FV30310" target="_blank" >FV30310: Vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
DemoVrt
Číselná identifikace
166243
Technické parametry
Funkční vzorek byl vyroben za účelem demonstrace funkce navrhovaných algoritmů řízení MR tlumiče a je využíván jako laboratorní zařízení na pracovišti řešitele, Ústav konstruování, Fakulta strojního inženýrství, Vysoké učení technické v Brně, Technická 2896/2, 616 69 Brno. Licenční smlouva o využití není dosud uzavřena. Odpovědná osoba pro licenční jednání: Ivan Mazůrek, Brno, Technická 2, 541143308, mazurek@fme.vutbr.cz
Ekonomické parametry
Náklady na realizaci: 100 000,- Kč
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
—
Název vlastníka
ÚK-odbor technické diagnostiky
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
http://intranet.ustavkonstruovani.cz/file-download/get-project-pdf/417