Zjednodušený model podvozku kolejového vozidla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F18%3APR29383" target="_blank" >RIV/00216305:26210/18:PR29383 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://pom.uk.fme.vutbr.cz/pdf_projekt.php?id=374" target="_blank" >http://pom.uk.fme.vutbr.cz/pdf_projekt.php?id=374</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zjednodušený model podvozku kolejového vozidla
Popis výsledku v původním jazyce
Program je určen pro simulace jízdy kolejového vozidla po rovné trati, především s ohledem na takzvané vrtění (vzájemné natočení skříně a podvozku). Model je řešen ve vodorovné rovině a pouze na jednom podvozku. Problematika kontaktu kola a kolejnice je modelována pomocí analytických vztahů se zohlednění takzvaného volného kanálu koleje, který je dán příčnou výchylkou kola vůči koleji, při které nedochází ke kontaktu koleje a okolku. Charakteristiky tlumičů a pružin je možno zadávat jako nelineární. Uživatel dále zadává hmotnost a rozměry podvozku, koeficient tření mezi kolem a kolejnicí, kuželovitost kol, rychlost pohybu vozidla, atd. Výstupem simulace jsou kinematické veličiny podvozku, ale také jeho silové účinky na kolej. Model je možné budit příčnou výchylkou představující nerovnosti trati, která působí na podvozek v místech dvojkolí s určitým fázovým posunem, který je závislí na rychlosti pohybu vozu.
Název v anglickém jazyce
Simplified model of rail vehicle suspension
Popis výsledku anglicky
The software was created for simulation of rail vehicle movement on a straight track, especially especially with regard to „hunting“ (relative rotation of bogie and car body). Model solves 2D behaviour of single bogie in horizontal plane. Wheel – rail contact is modelled using analytical equations with regards to flange of the wheel. Spring and dampers of the model can be entered non-linear. User can also entered mass and dimensions of bogie, friction between wheel and rail, wheel conicity, speed of the vehicle, etc. Output of the simulation is displacement and rotation of the bogie and also forces acting between wheel and rail. The model is excited by displacement represents irregularity of a track which acts on the bogie in position of front and rear wheels with a phase shift (depends on the vehicle velocity).
Klasifikace
Druh
R - Software
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FV30310" target="_blank" >FV30310: Vývoj magnetoreologického systému tlumení pro podvozky kolejových vozidel</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Medyna
Technické parametry
Program je realizován v prostředí: Adams view 2012 software je využíván na pracovišti řešitele Odpovědná osoba pro licenční jednání: Ivan Mazůrek, Brno, Technická 2, 541143308, mazurek@fme.vutbr.cz
Ekonomické parametry
Náklady na vývoj a testování softweru: 3 000,-Kč
IČO vlastníka výsledku
—
Název vlastníka
Ústav konstruování