Měřící systém lisů na úpravu železničních soukolí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F20%3APR34132" target="_blank" >RIV/00216305:26210/20:PR34132 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.umt.fme.vutbr.cz/images/projekty/TN01000071_02-V9_popis.pdf" target="_blank" >http://www.umt.fme.vutbr.cz/images/projekty/TN01000071_02-V9_popis.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Měřící systém lisů na úpravu železničních soukolí
Popis výsledku v původním jazyce
Vytvořený výsledek „Měřící systém lisů na úpravu železničních soukolí“ představuje funkční vzorek pro následný modulární systém pro hydraulické lisy železničních soukolí vyvíjených a vyráběných účastníkem projektu společností ŽĎAS a.s. Tento modulární systém nahradí dosud používanou soustavu ručních přípravků s dotykovými čidly automatizovaným systémem s laserovými senzory a velmi přesným odměřováním. Původní ruční přípravky bylo nutné vyrábět na míru pro každý měření rozměr všech typů soukolí a bylo je nutné často kalibrovat. Celý systém tak byl velmi nákladný, náročný na obsluhu a v některých případech nedosahoval požadovaných přesností. Nově vyvinutý systém je tvořen dvouosým vedením, které lze umístit k libovolnému lisu. Na obou osách vedení jsou velmi přesné magnetické enkodéry a vedení polohuje dvojici přesných laserových senzorů. Konstrukce vedení byla s využitím citlivostní analýzy statického modelu, který uvažuje všechny významných nepřesnosti, konstrukční odchylky a vlivy senzorů, navrženo tak, aby jako celek dosahovalo požadované přesnosti odměřování lepší než 0,05mm po v celém pracovním prostoru lisu – tedy na vzdálenostech až 3 m.
Název v anglickém jazyce
Measuring system for railroad wheelset hydraulic pressing
Popis výsledku anglicky
The developed result "Measuring system for railroad wheelset hydrailic pressing" represents a functional sample for the subsequent modular system for hydraulic presses of railway wheelsets developed and manufactured by the project participant ŽĎAS a.s. This modular system replaces the previously used system of hand-held devices with touch sensors with an automated system with laser sensors and very accurate distance measuring. The original hand fixtures had to be specifically made for each size and type of wheelset and had to be calibrated frequently. The whole system was very expensive, difficult to operate and in some cases did not achieve the required accuracy. The newly developed system consists of a two-axis guide that can be placed next to any press. There are very precise magnetic encoders on both axes of the guide and the guide positions a pair of precise laser sensors. Using sensitivity analysis of a static model that takes into account all significant inaccuracies, design deviations and sensor influences, it was designed to achieve the required measuring accuracy of better than 0.05 mm throughout the press work space - at distances of up to 3 m. .
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000071" target="_blank" >TN01000071: Národní centrum kompetence Mechatroniky a chytrých technologií pro strojírenství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
Automatický lineární měřící syst
Číselná identifikace
167307
Technické parametry
Vyvinutý systém je tvořen dvouosým vedením s rozsahem kolmých os 3700 mm a 1850 mm. Delší osa je uchycena k základně, jezdce obou os jsou na sebe navázané tak, že kratší osa se může pohybovat volně v prostoru. Vedení je dimenzováno tak aby maximální výchylky v horizontálním - měřícím - směřu myly maximálně v řádu desísek mikrometrů. Na obou osách vedení jsou velmi přesné magnetické enkodéry a vedení polohuje dvojici přesných laserových senzorů. Dale je zařízení osazeno koncovými spínači pro zajištění bezpečnosti. Bylo dosaženo půbodního požadavku měřit rozteče železničních soukolí s přesností do +-100 mikrometrů na vzdálenosti až 3000 mm. Smlouva o využití výsledku projektu NCK mechatroniky a chytrých technologií pro strojírenství uzavřená dne 6. 1. 2021, číslo smlouvy: 25830/2020/00, smluvní strany: VUT v Brně a firma ŽĎAS, a. s. (IČ 46347160). Odpovědná osoba pro licenční jednání: prof. Ing. Jindřich Petruška, CSc., Vysoké učení technické v Brně, Fakulta strojního inženýrství, Technická 2896/2, 616 69 Brno, telefon + 420 541 142 858, e-mail: petruska@fme.vutbr.cz
Ekonomické parametry
Výsledek je ve formě funkčního vzorku, který bude během následujících měsíců dále rozvinut a dopracován do podoby prototypu. Tento následně bude nabízen zákazníků jako modulární rozšíření stávajících i existujících lisů, přičemž již dnes byl o tento systém projeven zájem. Předpokládá se zvýšení efekticity práce na straně uživatele i zvýčení obratu a zisku na straně prodejce.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
—
Název vlastníka
Ústav mechaniky těles, mechatroniky a biomechaniky
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
http://www.umt.fme.vutbr.cz/images/projekty/TN01000071_02-V9_popis.pdf