Laboratory investigation on the particle-size effects in railway sanding: Comparisons between standard sand and its micro fragments
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F20%3APU135374" target="_blank" >RIV/00216305:26210/20:PU135374 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X20301018" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X20301018</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2020.106259" target="_blank" >10.1016/j.triboint.2020.106259</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Laboratory investigation on the particle-size effects in railway sanding: Comparisons between standard sand and its micro fragments
Popis výsledku v původním jazyce
In the railway sanding, the sand particles are firstly crushed into finer fragments in the inlet zone of wheel/rail contact. Therefore, two kinds of particles act in the sanding process: the initial sand with large sizes and the final fragments with micro sizes. To learn which kind of particles is more crucial for the sanding performances, standard sand particles (0.6–2.0 mm) and its micro fragments (0.1–30 μm) were used as two types of adhesion enhancers. The results indicated that the application of micro fragments had advantages on reducing the wear and surface damage, without losing adhesion enhancing capacities compared to the standard sand particles. However, the “fluid-driven” rolling contact fatigue (RCF) damage occurred when the micro fragments were used.
Název v anglickém jazyce
Laboratory investigation on the particle-size effects in railway sanding: Comparisons between standard sand and its micro fragments
Popis výsledku anglicky
In the railway sanding, the sand particles are firstly crushed into finer fragments in the inlet zone of wheel/rail contact. Therefore, two kinds of particles act in the sanding process: the initial sand with large sizes and the final fragments with micro sizes. To learn which kind of particles is more crucial for the sanding performances, standard sand particles (0.6–2.0 mm) and its micro fragments (0.1–30 μm) were used as two types of adhesion enhancers. The results indicated that the application of micro fragments had advantages on reducing the wear and surface damage, without losing adhesion enhancing capacities compared to the standard sand particles. However, the “fluid-driven” rolling contact fatigue (RCF) damage occurred when the micro fragments were used.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LTACH19001" target="_blank" >LTACH19001: Klíčové technologie a strategie pro řízení tření mezi kolem a kolejnicí v kolejové dopravě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
1879-2464
Svazek periodika
146
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
106259-106259
Kód UT WoS článku
000526117600059
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85079141548