Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Application of Multibody Dynamics Tools for Determination of Engine Excited Turbocharger Vibrations

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F20%3APU138399" target="_blank" >RIV/00216305:26210/20:PU138399 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.engmech.cz/im/im/page/proc" target="_blank" >https://www.engmech.cz/im/im/page/proc</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21495/5896-3-384" target="_blank" >10.21495/5896-3-384</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Application of Multibody Dynamics Tools for Determination of Engine Excited Turbocharger Vibrations

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The problem of turbocharger rotor vibration is widely published in the world literature. However, areas requiring more detailed investigation are the vibration caused by the kinematic excitation of the turbocharger housing including the housing stiffness consideration. The aim of this paper is to analyse the vibration caused by the excitation from the internal combustion engine (ICE) and to present vibration on a key component of the turbocharger, which is a radial hydrodynamic bearing. Due to the nature of the problem, a multibody dynamics based tool is used, supplemented with sub-models of bearings. The non-linear model allows an effective solution of the vibration induced by the existence of rotor resonance states, rotor instabilities of the bearing or excitation from the ICE. The results presented on the radial bearing show that additional side frequency components and their orders appear in the frequency response spectrum. In the state of strong excitation, these frequency components can cause an increase in the acoustic emissions of the turbocharger as well as the entire powertrain.

  • Název v anglickém jazyce

    Application of Multibody Dynamics Tools for Determination of Engine Excited Turbocharger Vibrations

  • Popis výsledku anglicky

    The problem of turbocharger rotor vibration is widely published in the world literature. However, areas requiring more detailed investigation are the vibration caused by the kinematic excitation of the turbocharger housing including the housing stiffness consideration. The aim of this paper is to analyse the vibration caused by the excitation from the internal combustion engine (ICE) and to present vibration on a key component of the turbocharger, which is a radial hydrodynamic bearing. Due to the nature of the problem, a multibody dynamics based tool is used, supplemented with sub-models of bearings. The non-linear model allows an effective solution of the vibration induced by the existence of rotor resonance states, rotor instabilities of the bearing or excitation from the ICE. The results presented on the radial bearing show that additional side frequency components and their orders appear in the frequency response spectrum. In the state of strong excitation, these frequency components can cause an increase in the acoustic emissions of the turbocharger as well as the entire powertrain.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020020" target="_blank" >TE01020020: Centrum kompetence automobilového průmyslu Josefa Božka</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ENGINEERING MECHANICS 2020

  • ISBN

    978-80-214-5896-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    384-387

  • Název nakladatele

    Neuveden

  • Místo vydání

    neuveden

  • Místo konání akce

    Online

  • Datum konání akce

    24. 11. 2020

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    000667956100088