Braking Shield Bracket
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APR34457" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PR34457 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://intranet.ustavkonstruovani.cz/project-documentations/edit/434" target="_blank" >http://intranet.ustavkonstruovani.cz/project-documentations/edit/434</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Braking Shield Bracket
Popis výsledku v původním jazyce
The subject of the project was the shape optimization of the bracket of the braking shield of a light jet aircraft with the aim of minimizing the weight while maintaining comparable deformations and the use of additively produced aluminum alloy. Thanks to the optimization of the shape, a weight reduction of 16% and a comparable rigidity of the bracket was achieved with worse mechanical properties of the used aluminum alloy (approx. -17%), at the same time there was a more even distribution of the bracket stress at maximum load. In a quasi-static test corresponding to the load on the console, it was verified that the console meets the specified conditions for both operational and numerical loads. The maximum load capacity of the console reached 338% of the number load. The functional sample thus demonstrates that even with commonly used aluminum alloys for additive production and the use of topological optimization, a more efficient shape solution of structural parts of aircraft components can be achieved.
Název v anglickém jazyce
Braking Shield Bracket
Popis výsledku anglicky
The subject of the project was the shape optimization of the bracket of the braking shield of a light jet aircraft with the aim of minimizing the weight while maintaining comparable deformations and the use of additively produced aluminum alloy. Thanks to the optimization of the shape, a weight reduction of 16% and a comparable rigidity of the bracket was achieved with worse mechanical properties of the used aluminum alloy (approx. -17%), at the same time there was a more even distribution of the bracket stress at maximum load. In a quasi-static test corresponding to the load on the console, it was verified that the console meets the specified conditions for both operational and numerical loads. The maximum load capacity of the console reached 338% of the number load. The functional sample thus demonstrates that even with commonly used aluminum alloys for additive production and the use of topological optimization, a more efficient shape solution of structural parts of aircraft components can be achieved.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000029" target="_blank" >TN01000029: Národní centrum kompetence pro letectví a kosmonautiku</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
BS-Bracket 01/2021
Číselná identifikace
172357
Technické parametry
- materiál AlSi10Mg - hmotnost 567 g - maximální únosnost 1,37 kN Funkční vzorek byl navržen na základě topologické optimalizace, aditivně vyroben a mechanicky otestován a je umístěn na pracovišti dalšího účastníka, Aero Vodochody Aerospace a.s., U Letiště 374, 250 70 Odolena Voda, Česká republika. Odpovědná osoba pro licenční jednání: Klára Žůrková.,Aero Vodochody Aerospace a.s., U Letiště 374, 250 70 Odolena Voda, Česká republika, Telefon: +420 255 762 854, email: klara.zurkova@aero.cz Dle smlouvy o účasti na řešení projektu výzkumu a vývoje č. TN01000029/05 s názvem „Návrh optimalizace a evaluace strukturální letecké komponenty vyrobené aditivní technologií“ a o využití výsledku vývoje a výzkumu. Číslo smlouvy: 10681/2021/00, příjemce Vysoké učení technické v Brně, Antonínská 548/1, 601 90 Brno, IČ: 00216305. Datum uzavření smlouvy 16.7.2021.
Ekonomické parametry
Náklady na výrobu funkčního vzorku jsou cca. 50 tis. Kč bez DPH. Oproti dostupným řešením přináší funční výhody předevěím v úspoře hmotnosti. Výsledek bude komercionalizován. Dle smlouvy o účasti na řešení projektu výzkumu a vývoje č. TN01000029/05 s názvem „Návrh optimalizace a evaluace strukturální letecké komponenty vyrobené aditivní technologií“ a o využití výsledku vývoje a výzkumu. Číslo smlouvy: 10681/2021/00, příjemce Vysoké učení technické v Brně, Antonínská 548/1, 601 90 Brno, IČ: 00216305. Datum uzavření smlouvy 16.7.2021.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
24194204
Název vlastníka
AERO Vodochody AEROSPACE a.s.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
http://intranet.ustavkonstruovani.cz/project-documentations/edit/434