SENSING RAIL SYSTEM WITH PIEZOELECTRIC ELEMENTS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APU140058" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PU140058 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.mmscience.eu/journal/issues/march-2021/articles/sensing-rail-system-with-piezoelectric-elements" target="_blank" >https://www.mmscience.eu/journal/issues/march-2021/articles/sensing-rail-system-with-piezoelectric-elements</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.17973/MMSJ.2021_03_2020066" target="_blank" >10.17973/MMSJ.2021_03_2020066</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
SENSING RAIL SYSTEM WITH PIEZOELECTRIC ELEMENTS
Popis výsledku v původním jazyce
This paper deals with piezoelectric strain measurement for rail monitoring applications. Piezoelectric materials under mechanical load generate electric charge and thus provide active voltage response. Mechanical parts with piezoelectric sensing layers could provide electrical signal which is proportional with mechanical loads and vibration. Presented piezoelectric system in the form of a macro fiber composite (MFC) or polymer polyvinylidene fluoride (PVDF) could be used for monitoring applications. A lab application shows the potential of these sensors and the piezoelectric response is compared with the strain gauge measurement. A real application on a regional track is proposed and the piezoelectric patch is integrated on the rail. Analysis of the obtained voltage signal is compared with the traditional acceleration analysis. Proposed solution provides an affordable sensing system which could monitor and detect system wear or maximal deformation under operation.
Název v anglickém jazyce
SENSING RAIL SYSTEM WITH PIEZOELECTRIC ELEMENTS
Popis výsledku anglicky
This paper deals with piezoelectric strain measurement for rail monitoring applications. Piezoelectric materials under mechanical load generate electric charge and thus provide active voltage response. Mechanical parts with piezoelectric sensing layers could provide electrical signal which is proportional with mechanical loads and vibration. Presented piezoelectric system in the form of a macro fiber composite (MFC) or polymer polyvinylidene fluoride (PVDF) could be used for monitoring applications. A lab application shows the potential of these sensors and the piezoelectric response is compared with the strain gauge measurement. A real application on a regional track is proposed and the piezoelectric patch is integrated on the rail. Analysis of the obtained voltage signal is compared with the traditional acceleration analysis. Proposed solution provides an affordable sensing system which could monitor and detect system wear or maximal deformation under operation.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-17457S" target="_blank" >GA19-17457S: Výroba a analýza flexibilních piezoelektrických vrstev pro chytré strojírenství</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
MM Science Journal
ISSN
1803-1269
e-ISSN
1805-0476
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
March 2021
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
4230-4237
Kód UT WoS článku
000634572700002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85102741625