Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

SENSING RAIL SYSTEM WITH PIEZOELECTRIC ELEMENTS

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APU140058" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PU140058 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mmscience.eu/journal/issues/march-2021/articles/sensing-rail-system-with-piezoelectric-elements" target="_blank" >https://www.mmscience.eu/journal/issues/march-2021/articles/sensing-rail-system-with-piezoelectric-elements</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.17973/MMSJ.2021_03_2020066" target="_blank" >10.17973/MMSJ.2021_03_2020066</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    SENSING RAIL SYSTEM WITH PIEZOELECTRIC ELEMENTS

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper deals with piezoelectric strain measurement for rail monitoring applications. Piezoelectric materials under mechanical load generate electric charge and thus provide active voltage response. Mechanical parts with piezoelectric sensing layers could provide electrical signal which is proportional with mechanical loads and vibration. Presented piezoelectric system in the form of a macro fiber composite (MFC) or polymer polyvinylidene fluoride (PVDF) could be used for monitoring applications. A lab application shows the potential of these sensors and the piezoelectric response is compared with the strain gauge measurement. A real application on a regional track is proposed and the piezoelectric patch is integrated on the rail. Analysis of the obtained voltage signal is compared with the traditional acceleration analysis. Proposed solution provides an affordable sensing system which could monitor and detect system wear or maximal deformation under operation.

  • Název v anglickém jazyce

    SENSING RAIL SYSTEM WITH PIEZOELECTRIC ELEMENTS

  • Popis výsledku anglicky

    This paper deals with piezoelectric strain measurement for rail monitoring applications. Piezoelectric materials under mechanical load generate electric charge and thus provide active voltage response. Mechanical parts with piezoelectric sensing layers could provide electrical signal which is proportional with mechanical loads and vibration. Presented piezoelectric system in the form of a macro fiber composite (MFC) or polymer polyvinylidene fluoride (PVDF) could be used for monitoring applications. A lab application shows the potential of these sensors and the piezoelectric response is compared with the strain gauge measurement. A real application on a regional track is proposed and the piezoelectric patch is integrated on the rail. Analysis of the obtained voltage signal is compared with the traditional acceleration analysis. Proposed solution provides an affordable sensing system which could monitor and detect system wear or maximal deformation under operation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-17457S" target="_blank" >GA19-17457S: Výroba a analýza flexibilních piezoelektrických vrstev pro chytré strojírenství</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    MM Science Journal

  • ISSN

    1803-1269

  • e-ISSN

    1805-0476

  • Svazek periodika

    neuveden

  • Číslo periodika v rámci svazku

    March 2021

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    4230-4237

  • Kód UT WoS článku

    000634572700002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85102741625