Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Magnetorheological Yaw Damper with Short Response Time for Railway Vehicle Bogie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APU140107" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PU140107 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.actuator.de/en" target="_blank" >https://www.actuator.de/en</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Magnetorheological Yaw Damper with Short Response Time for Railway Vehicle Bogie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The rail vehicle suspension setting has a significant effect on the track wear and safe movement. The yaw damper affects this behaviour because its damping prevents relative rotation between bogies and car body. So, the ideal yaw damper has zero damping at an arc or a rail-switch (low-speed), on the other hand, it has a high level of damping force at straights (high-speed). The adaptive, but especially semiactive (S/A) control of yaw damper promised better performance than passive. An important parameter is damper’s dynamics (force response time). The magnetorheological (MR) yaw damper with a short response time is presented in this paper. This MR damper achieved force of 15.6 kN in a fully activated state and 1.8 kN in de-activated state. Both values were measured at piston velocity 0.2 m/s. The primary response time of damper was 7.76 ms which is sufficient for ef-fective S/A control of yaw movement. The benefit of the MR damper in adaptive mode has been also demonstrated by driving tests on the real track.

  • Název v anglickém jazyce

    Magnetorheological Yaw Damper with Short Response Time for Railway Vehicle Bogie

  • Popis výsledku anglicky

    The rail vehicle suspension setting has a significant effect on the track wear and safe movement. The yaw damper affects this behaviour because its damping prevents relative rotation between bogies and car body. So, the ideal yaw damper has zero damping at an arc or a rail-switch (low-speed), on the other hand, it has a high level of damping force at straights (high-speed). The adaptive, but especially semiactive (S/A) control of yaw damper promised better performance than passive. An important parameter is damper’s dynamics (force response time). The magnetorheological (MR) yaw damper with a short response time is presented in this paper. This MR damper achieved force of 15.6 kN in a fully activated state and 1.8 kN in de-activated state. Both values were measured at piston velocity 0.2 m/s. The primary response time of damper was 7.76 ms which is sufficient for ef-fective S/A control of yaw movement. The benefit of the MR damper in adaptive mode has been also demonstrated by driving tests on the real track.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Actuators 2021

  • ISBN

    978-3-8007-5456-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    1-4

  • Název nakladatele

    VDE VERLAG GMBH

  • Místo vydání

    BERLIN

  • Místo konání akce

    Online Event

  • Datum konání akce

    17. 2. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku