Hodnocení nových způsobů klimatizování kabiny automobilu z hlediska tepelného komfortu v letním období
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APU141661" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PU141661 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85115883208&origin=AuthorNamesList&txGid=72bd359fb7debcd583eb888a01eff637&featureToggles=FEATURE_VIEW_PDF:1" target="_blank" >https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85115883208&origin=AuthorNamesList&txGid=72bd359fb7debcd583eb888a01eff637&featureToggles=FEATURE_VIEW_PDF:1</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnocení nových způsobů klimatizování kabiny automobilu z hlediska tepelného komfortu v letním období
Popis výsledku v původním jazyce
S postupným nástupem elektromobilů a autonomních vozů se otvírají nové možnosti jejich interiérového uspořádání. Jedním z nich je flexibilní interiér, kdy dojde k otočení předních sedadel proti směru jízdy. S nástupem těchto alternativ v uspořádání interiéru vozidla je nutné se zabývat i návrhem nových konceptů distribuce vzduchu a hodnocením jejich vlivu na tepelný komfort cestujících. Pro tyto účely je vhodné použít výpočtovou mechaniku tekutin. Výpočetní model zahrnuje přenos tepla do kabiny radiací, vedením a konvekcí a také predikci proudění vzduchu v kabině. V daném případě byl použit komerční software Star-CCM+ v 14.04 (Siemens) a časově závislá metoda Reynoldsova středování Navierových–Stokesových rovnic s modelem turbulence SST k-ω. Pro demonstraci metodiky hodnocení jednotlivých způsobů distribuce vzduchu byl vybrán případ chlazení velkoprostorové kabiny v letních podmínkách včetně uvažování sluneční radiace. Celkem byly použity tři různé způsoby distribuce vzduchu: přívod vzduchu vyústkami na palubní desce a pod sedadly a velkoplošnými stropními vyústkami. Pro jednotlivé režimy větrání byl tepelný komfort vyhodnocován s využitím ekvivalentní teploty a diagramu komfortních zón dle ISO 14505-2. Na základě výsledků simulací lze doporučit pro distribuci vzduchu do kabin y použití velkoplošn ých stropních vyústek.
Název v anglickém jazyce
Evaluation of New Ways of Car Cabin Air-Conditioning in Terms of Thermal Comfort in the Summer Period
Popis výsledku anglicky
Computational fluid dynamics (CFD) has been used for the analysis of novel automotive ventilation schemes. The calculations were performed for a summer case with solar radiation. Three different methods of air distribution within the car cabin were calculated: ventilation outlets installed in the dashboard, under-theseat outlets and ceiling-mounted diffusers. The commercial software Star-CCM+ v 14.04 (Siemens) with RANS turbulence modelling approach has been used. The diagrams of comfort zones were evaluated for all regimes based on equivalent temperature according to ISO 14505-2. The best performance in terms of the highest level of human comfort was achieved by the ceiling- mounted diffusers.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vytápění, větrání, instalace
ISSN
1210-1389
e-ISSN
—
Svazek periodika
neuveden
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
205-209
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85115883208