Vývoj traťového tribometru pro hodnocení adheze na reálné kolejnici
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F21%3APU143973" target="_blank" >RIV/00216305:26210/21:PU143973 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoj traťového tribometru pro hodnocení adheze na reálné kolejnici
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním z nejdůležitějších parametrů, který se na trati zjišťuje, je součinitel adheze. Součinitel adheze se na reálné trati standardně stanovuje pomocí měřící lokomotivy nebo měřícím vozíkem. Tyto varianty jsou poměrně nákladné, proto se používají stacionární nebo tlačené traťové tribometry. Vyvíjený traťový tribometr se pevně instaluje na kolejnici nad měřený úsek. Hlavní částí zařízení je měřící vozík, který je motorem tažen po lineárním vedení umístěným na rámu. Součinitel adheze je získán pomocí řízené změny trakční síly, která je realizována bržděním měřicího kola. Při měření se zaznamenává brzdný moment a dvojice rychlostí – dopředná a rotační. Na základě těchto údajů je možné vykreslit adhezní křivku v měřeném úseku. Tento příspěvek diskutuje různé měřící módy tribometru a představuje metodiku měření adheze. Součástí příspěvku jsou také experimenty provedeny v laboratorním prostředí pro různé stavy kontaminace kontaktu.
Název v anglickém jazyce
Development of a tribometer for evaluating adhesion on a real rail
Popis výsledku anglicky
One of the most important parameters, which are measured on the rail, is the coefficient of adhesion (CoA). CoA on real rail is measured by measuring locomotive or measuring carriage. These methods are quite expensive, therefore rail tribometers which are fixed or pushed are used. Developed track tribometer is mounted on a rail above the measured section. The main part of the device is a measuring module, which is dragged by a stepper along a linear guide mounted on the frame. CoA is obtained by controlling the change in traction force, which is realized by breaking the measuring wheel. During the measurement, the braking torque, forward and rotational speed are recorded. Based on these data, it is possible to plot the adhesion curve in the measured section. The paper discusses the various measuring modes of the tribometer and presents the methodology of adhesion measurement. Moreover, a series of measurements in the presence of various contaminants was performed in a laboratory.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů