An approach for the creep-curve assessment using a new rail tribometer
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F24%3APU149750" target="_blank" >RIV/00216305:26210/24:PU149750 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X2300943X?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0301679X2300943X?via%3Dihub</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.triboint.2023.109153" target="_blank" >10.1016/j.triboint.2023.109153</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
An approach for the creep-curve assessment using a new rail tribometer
Popis výsledku v původním jazyce
The friction properties of the wheel-rail contact are characterized by a coefficient of traction (CoT), which can be affected by many contaminants. Numerous devices for assessing CoT are available; however, only a small number of them are capable of recording creep curves. This work introduced a rail-mounted tribometer that uses controlled changes in braking torque on a measuring wheel to induce creep in the contact. A methodology for assessing creep curve parameters was proposed, utilizing both analytical and numerical models of the contact. The experiments were performed both in the field and in the laboratory to investigate the effect of railhead conditions under various contact pressures and to track the evolution of the CoT during a measurement.
Název v anglickém jazyce
An approach for the creep-curve assessment using a new rail tribometer
Popis výsledku anglicky
The friction properties of the wheel-rail contact are characterized by a coefficient of traction (CoT), which can be affected by many contaminants. Numerous devices for assessing CoT are available; however, only a small number of them are capable of recording creep curves. This work introduced a rail-mounted tribometer that uses controlled changes in braking torque on a measuring wheel to induce creep in the contact. A methodology for assessing creep curve parameters was proposed, utilizing both analytical and numerical models of the contact. The experiments were performed both in the field and in the laboratory to investigate the effect of railhead conditions under various contact pressures and to track the evolution of the CoT during a measurement.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology International
ISSN
0301-679X
e-ISSN
1879-2464
Svazek periodika
191
Číslo periodika v rámci svazku
March
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
„“-„“
Kód UT WoS článku
001134383200001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85179092530