Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Investigating the Effect of Rotor Design Changes on Mechanical Losses Due to Rotor-Fluid Interaction

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F22%3APU146240" target="_blank" >RIV/00216305:26210/22:PU146240 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sciendo.com/article/10.2478/scjme-2022-0042" target="_blank" >https://sciendo.com/article/10.2478/scjme-2022-0042</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.2478/scjme-2022-0042" target="_blank" >10.2478/scjme-2022-0042</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Investigating the Effect of Rotor Design Changes on Mechanical Losses Due to Rotor-Fluid Interaction

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The overall efficiency of high-speed rotating machines depends largely on their mechanical efficiency. Mechanical efficiency is not just a matter of bearing losses, but includes all interactions of the rotor with the environment. Analytical and empirical descriptions of turbulent or laminar flow around rotating surfaces have been used to estimate the mechanical losses of a turbocharger rotor based on geometric parameters and operating conditions. Based on the knowledge of the effect of each parameter, design changes to the rotor were proposed. The positive effect of simple design modifications on mechanical losses was experimentally verified by measurements on a test turbocharger.

  • Název v anglickém jazyce

    Investigating the Effect of Rotor Design Changes on Mechanical Losses Due to Rotor-Fluid Interaction

  • Popis výsledku anglicky

    The overall efficiency of high-speed rotating machines depends largely on their mechanical efficiency. Mechanical efficiency is not just a matter of bearing losses, but includes all interactions of the rotor with the environment. Analytical and empirical descriptions of turbulent or laminar flow around rotating surfaces have been used to estimate the mechanical losses of a turbocharger rotor based on geometric parameters and operating conditions. Based on the knowledge of the effect of each parameter, design changes to the rotor were proposed. The positive effect of simple design modifications on mechanical losses was experimentally verified by measurements on a test turbocharger.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Mechanical Engineering - Strojnícky časopis

  • ISSN

    2450-5471

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    72

  • Číslo periodika v rámci svazku

    03

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    71-80

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85143082800