Investigating the Effect of Rotor Design Changes on Mechanical Losses Due to Rotor-Fluid Interaction
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F22%3APU146240" target="_blank" >RIV/00216305:26210/22:PU146240 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://sciendo.com/article/10.2478/scjme-2022-0042" target="_blank" >https://sciendo.com/article/10.2478/scjme-2022-0042</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/scjme-2022-0042" target="_blank" >10.2478/scjme-2022-0042</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Investigating the Effect of Rotor Design Changes on Mechanical Losses Due to Rotor-Fluid Interaction
Popis výsledku v původním jazyce
The overall efficiency of high-speed rotating machines depends largely on their mechanical efficiency. Mechanical efficiency is not just a matter of bearing losses, but includes all interactions of the rotor with the environment. Analytical and empirical descriptions of turbulent or laminar flow around rotating surfaces have been used to estimate the mechanical losses of a turbocharger rotor based on geometric parameters and operating conditions. Based on the knowledge of the effect of each parameter, design changes to the rotor were proposed. The positive effect of simple design modifications on mechanical losses was experimentally verified by measurements on a test turbocharger.
Název v anglickém jazyce
Investigating the Effect of Rotor Design Changes on Mechanical Losses Due to Rotor-Fluid Interaction
Popis výsledku anglicky
The overall efficiency of high-speed rotating machines depends largely on their mechanical efficiency. Mechanical efficiency is not just a matter of bearing losses, but includes all interactions of the rotor with the environment. Analytical and empirical descriptions of turbulent or laminar flow around rotating surfaces have been used to estimate the mechanical losses of a turbocharger rotor based on geometric parameters and operating conditions. Based on the knowledge of the effect of each parameter, design changes to the rotor were proposed. The positive effect of simple design modifications on mechanical losses was experimentally verified by measurements on a test turbocharger.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Mechanical Engineering - Strojnícky časopis
ISSN
2450-5471
e-ISSN
—
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
03
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
71-80
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85143082800