Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Experimental Verification of the Effect of Rotor Design Changes on the Mechanical Losses

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F22%3APU146200" target="_blank" >RIV/00216305:26210/22:PU146200 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Experimental Verification of the Effect of Rotor Design Changes on the Mechanical Losses

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The overall efficiency of high-speed rotating machines depends largely on their mechanical efficiency. Mechanical efficiency is not just a matter of bearing losses, but it includes all interactions of the rotor with its environment. Significant losses occur as a result of rotating surfaces in the operating fluids or as a result of interaction with the rotor seal system. Analytical and empirical descriptions of turbulent or laminar flows around the rotating surfaces were used to estimate the mechanical losses of the turbocharger rotor based on geometric parameters and operational conditions. Based on the knowledge of the influence of each parameter, design changes on the rotor and stator were proposed. The positive effect of design modifications on mechanical losses was experimentally verified by measurements on a test turbocharger. The results demonstrate that a reduction of mechanical losses can be achieved by very simple design modifications, without significant costs.

  • Název v anglickém jazyce

    Experimental Verification of the Effect of Rotor Design Changes on the Mechanical Losses

  • Popis výsledku anglicky

    The overall efficiency of high-speed rotating machines depends largely on their mechanical efficiency. Mechanical efficiency is not just a matter of bearing losses, but it includes all interactions of the rotor with its environment. Significant losses occur as a result of rotating surfaces in the operating fluids or as a result of interaction with the rotor seal system. Analytical and empirical descriptions of turbulent or laminar flows around the rotating surfaces were used to estimate the mechanical losses of the turbocharger rotor based on geometric parameters and operational conditions. Based on the knowledge of the influence of each parameter, design changes on the rotor and stator were proposed. The positive effect of design modifications on mechanical losses was experimentally verified by measurements on a test turbocharger. The results demonstrate that a reduction of mechanical losses can be achieved by very simple design modifications, without significant costs.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů