A novel geometry optimization approach for multi-recess hydrostatic bearing pad operating in static and low-speed conditions using CFD simulation
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F23%3APU147924" target="_blank" >RIV/00216305:26210/23:PU147924 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://link.springer.com/article/10.1007/s11249-023-01726-3" target="_blank" >https://link.springer.com/article/10.1007/s11249-023-01726-3</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11249-023-01726-3" target="_blank" >10.1007/s11249-023-01726-3</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
A novel geometry optimization approach for multi-recess hydrostatic bearing pad operating in static and low-speed conditions using CFD simulation
Popis výsledku v původním jazyce
This study investigates a new two-parameter method for estimating optimal hydrostatic bearing pad proportions. The design of a hydrostatic bearing pad is limited to simple geometry using analytical equations or one-parameter optimization based on experimental data. In this study, 3D static CFD model results were verified using analytical results and experimental data on a hydrostatic bearing testing device. The obtained CFD results for load and pressure show a deviation within 5.2% compared to the experimentally obtained results and the literature. Using the proposed novel two-parameter optimisation, the energetic loss was reduced by 30% compared to the classical one-parameter approach. This methodology allows versatile and effective design of optimal hydrostatic bearings operating in low-speed conditions to achieve minimum energetic loss.
Název v anglickém jazyce
A novel geometry optimization approach for multi-recess hydrostatic bearing pad operating in static and low-speed conditions using CFD simulation
Popis výsledku anglicky
This study investigates a new two-parameter method for estimating optimal hydrostatic bearing pad proportions. The design of a hydrostatic bearing pad is limited to simple geometry using analytical equations or one-parameter optimization based on experimental data. In this study, 3D static CFD model results were verified using analytical results and experimental data on a hydrostatic bearing testing device. The obtained CFD results for load and pressure show a deviation within 5.2% compared to the experimentally obtained results and the literature. Using the proposed novel two-parameter optimisation, the energetic loss was reduced by 30% compared to the classical one-parameter approach. This methodology allows versatile and effective design of optimal hydrostatic bearings operating in low-speed conditions to achieve minimum energetic loss.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FW03010357" target="_blank" >FW03010357: Výzkum a vývoj hydrostatického pohonu a uložení točny na bázi adaptivních regulačních smyček</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Tribology Letters
ISSN
1023-8883
e-ISSN
1573-2711
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
„“-„“
Kód UT WoS článku
000964115500001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85152651163