Integer Programming Approach to Graph Colouring Problem and Its Implementation in GAMS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F23%3APU148453" target="_blank" >RIV/00216305:26210/23:PU148453 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://wseas.com/journals/systems/2023/b085102-033(2023).pdf" target="_blank" >https://wseas.com/journals/systems/2023/b085102-033(2023).pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37394/23202.2023.22.53" target="_blank" >10.37394/23202.2023.22.53</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Integer Programming Approach to Graph Colouring Problem and Its Implementation in GAMS
Popis výsledku v původním jazyce
The graph colouring problem is one of the most studied combinatorial optimisation problems, one with many applications, e. g., in timetabling, resource assignment, team-building problems, network analysis, and cartography. Because of its NP-hardness, the question arises of its solvability for larger instances. Instead of the traditional approaches based on the use of approximate or stochastic heuristic methods, we focus here on the direct use of an integer programming model in the GAMS environment. This environment makes it possible to solve instances much larger than in the past. Neither does it require complex parameter settings or statistical evaluation of the results as in the case of stochastic heuristics because the computational core of software tools, nested in GAMS, is deterministic in nature.
Název v anglickém jazyce
Integer Programming Approach to Graph Colouring Problem and Its Implementation in GAMS
Popis výsledku anglicky
The graph colouring problem is one of the most studied combinatorial optimisation problems, one with many applications, e. g., in timetabling, resource assignment, team-building problems, network analysis, and cartography. Because of its NP-hardness, the question arises of its solvability for larger instances. Instead of the traditional approaches based on the use of approximate or stochastic heuristic methods, we focus here on the direct use of an integer programming model in the GAMS environment. This environment makes it possible to solve instances much larger than in the past. Neither does it require complex parameter settings or statistical evaluation of the results as in the case of stochastic heuristics because the computational core of software tools, nested in GAMS, is deterministic in nature.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
10102 - Applied mathematics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
WSEAS Transactions on Systems
ISSN
1790-2769
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
May
Stát vydavatele periodika
GR - Řecká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
532-537
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85164618622