Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F23%3APU152360" target="_blank" >RIV/00216305:26210/23:PU152360 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216275:25510/23:39920273
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.26552/spkv.Z.2023.1.20" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.26552/spkv.Z.2023.1.20</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.26552/spkv.Z.2023.1.20" target="_blank" >10.26552/spkv.Z.2023.1.20</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla
Popis výsledku v původním jazyce
Kritickou rychlostí železničního vozidla nazýváme rychlost, při které pohyb jeho dvojkolí ztrácí stabilitu – dochází tedy k nadměrnému rozvinutí samobuzeného příčného kmitání dvojkolí ve volném kanálu koleje s negativními důsledky na silové působení vozidla na kolej a jízdní komfort. V rámci jízdních zkoušek musí vozidlo prokázat stabilní chod při rychlosti alespoň o 10 % vyšší, než je maximální provozní rychlost daného vozidla. Tento příspěvek se zabývá vlivem semiaktivně řízených tlumičů vrtivých pohybů podvozků na stabilitu jízdy vozidla – je demonstrován potenciál zvýšení kritické, a tedy i provozní rychlosti vozidla. Vliv semiaktivního řízení tlumičů na stabilitu jízdy vozidla je zde zkoumán v simulačním prostředí na multi-body modelu moderní lokomotivy o hmotnosti 90 t. Výsledky simulačních výpočtů ukazují, že kritickou rychlost vyšetřovaného vozidla je možné zvýšit až na 500 km/h, resp. o 250 km/h oproti pasivním tlumičům.
Název v anglickém jazyce
The effect of semi-active control of bogie yaw dampers on the railway vehicle critical speed
Popis výsledku anglicky
We call the critical speed of a railway vehicle the speed at which the movement of its wheelsets loses stability - it leads to excessive development of the self-excited lateral vibration of the wheelsets in the gauge clearance with negative consequences for the force of the vehicle on the track and ride comfort. As a part of the running tests, the vehicle must demonstrate a stable run at the speed at least by 10 % higher than the maximum operating speed of the vehicle. This paper deals with the effect of semi-actively controlled bogie yaw dampers on the vehicle running stability - the potential for increasing the critical, and thus also the maximum operating speed of the vehicle, is demonstrated. The influence of semi-active damper control on the vehicle running stability is investigated by simulations on a multi-body model of a modern four-axle electric locomotive with a total weight of 90 t. The simulation results show that the critical speed of the investigated vehicle can be theoretically increased up to 500 km/h, i.e. by 250 km/h compared to application of passive dampers.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
XXVI. MEZINÁRODNÁ KONFERENCIA SÚČASNÉ PROBMÉMY V KOĽAJOVÝCH VOZIDLÁCH, ZBORNÍK PREDNÁŠOK
ISBN
978-80-89276-61-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
213-220
Název nakladatele
EDIS-PUBLISHING INST UNIV ZILINA
Místo vydání
ZILINA
Místo konání akce
Žilina
Datum konání akce
20. 9. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
001241681700020