Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F23%3APU152360" target="_blank" >RIV/00216305:26210/23:PU152360 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216275:25510/23:39920273

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.26552/spkv.Z.2023.1.20" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.26552/spkv.Z.2023.1.20</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.26552/spkv.Z.2023.1.20" target="_blank" >10.26552/spkv.Z.2023.1.20</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vliv semiaktivního řízení tlumičů vrtivých pohybů na kritickou rychlost železničního vozidla

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kritickou rychlostí železničního vozidla nazýváme rychlost, při které pohyb jeho dvojkolí ztrácí stabilitu – dochází tedy k nadměrnému rozvinutí samobuzeného příčného kmitání dvojkolí ve volném kanálu koleje s negativními důsledky na silové působení vozidla na kolej a jízdní komfort. V rámci jízdních zkoušek musí vozidlo prokázat stabilní chod při rychlosti alespoň o 10 % vyšší, než je maximální provozní rychlost daného vozidla. Tento příspěvek se zabývá vlivem semiaktivně řízených tlumičů vrtivých pohybů podvozků na stabilitu jízdy vozidla – je demonstrován potenciál zvýšení kritické, a tedy i provozní rychlosti vozidla. Vliv semiaktivního řízení tlumičů na stabilitu jízdy vozidla je zde zkoumán v simulačním prostředí na multi-body modelu moderní lokomotivy o hmotnosti 90 t. Výsledky simulačních výpočtů ukazují, že kritickou rychlost vyšetřovaného vozidla je možné zvýšit až na 500 km/h, resp. o 250 km/h oproti pasivním tlumičům.

  • Název v anglickém jazyce

    The effect of semi-active control of bogie yaw dampers on the railway vehicle critical speed

  • Popis výsledku anglicky

    We call the critical speed of a railway vehicle the speed at which the movement of its wheelsets loses stability - it leads to excessive development of the self-excited lateral vibration of the wheelsets in the gauge clearance with negative consequences for the force of the vehicle on the track and ride comfort. As a part of the running tests, the vehicle must demonstrate a stable run at the speed at least by 10 % higher than the maximum operating speed of the vehicle. This paper deals with the effect of semi-actively controlled bogie yaw dampers on the vehicle running stability - the potential for increasing the critical, and thus also the maximum operating speed of the vehicle, is demonstrated. The influence of semi-active damper control on the vehicle running stability is investigated by simulations on a multi-body model of a modern four-axle electric locomotive with a total weight of 90 t. The simulation results show that the critical speed of the investigated vehicle can be theoretically increased up to 500 km/h, i.e. by 250 km/h compared to application of passive dampers.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    XXVI. MEZINÁRODNÁ KONFERENCIA SÚČASNÉ PROBMÉMY V KOĽAJOVÝCH VOZIDLÁCH, ZBORNÍK PREDNÁŠOK

  • ISBN

    978-80-89276-61-5

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    213-220

  • Název nakladatele

    EDIS-PUBLISHING INST UNIV ZILINA

  • Místo vydání

    ZILINA

  • Místo konání akce

    Žilina

  • Datum konání akce

    20. 9. 2023

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku

    001241681700020