Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Usage of the Fuel Cell-Powered Electric Drive in Aviation

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26220%2F14%3APU109188" target="_blank" >RIV/00216305:26220/14:PU109188 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1149/04801.0207ecst" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1149/04801.0207ecst</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1149/04801.0207ecst" target="_blank" >10.1149/04801.0207ecst</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Usage of the Fuel Cell-Powered Electric Drive in Aviation

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Weight and consumed space of the fuel cell systems are one of the most important factors limiting its utilization in electric airplanes. Possibilities of its implementation in electric airplane are frequently discussed issues. Power – mass relationship depending on installed power of the fuel cell shows, that the power/mass ratio is unsatisfactory, when powering electric motor directly from fuel cell. Configuration with high-power small-capacity battery and relatively small fuel cell is more profitable. Some calculations were done for functional prototype of the small airplane VUT 051 RAY, its take-off weight is about 600 kg and its max. power is 55 kW. There are some practical measurements on the Ballard fuel cell system presented in this paper, which can documents disputableness of its usage in airplane. Hydrogen management (hydrogen tank, cooling system, armatures etc.) still represents outstanding issue due to high volumes and weight of the whole fuel cell system. Current progress in the field of the Li-Ion accumulators, generally decreases importance of hydrogen-drive systems and focuses more attention to simply accumulator powered airplane.

  • Název v anglickém jazyce

    Usage of the Fuel Cell-Powered Electric Drive in Aviation

  • Popis výsledku anglicky

    Weight and consumed space of the fuel cell systems are one of the most important factors limiting its utilization in electric airplanes. Possibilities of its implementation in electric airplane are frequently discussed issues. Power – mass relationship depending on installed power of the fuel cell shows, that the power/mass ratio is unsatisfactory, when powering electric motor directly from fuel cell. Configuration with high-power small-capacity battery and relatively small fuel cell is more profitable. Some calculations were done for functional prototype of the small airplane VUT 051 RAY, its take-off weight is about 600 kg and its max. power is 55 kW. There are some practical measurements on the Ballard fuel cell system presented in this paper, which can documents disputableness of its usage in airplane. Hydrogen management (hydrogen tank, cooling system, armatures etc.) still represents outstanding issue due to high volumes and weight of the whole fuel cell system. Current progress in the field of the Li-Ion accumulators, generally decreases importance of hydrogen-drive systems and focuses more attention to simply accumulator powered airplane.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/ED0014%2F01%2F01" target="_blank" >ED0014/01/01: Centrum výzkumu a využití obnovitelných zdrojů energie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    13th International Conference on Advanced Batteries, Accumulators and Fuel Cells (ABAF)

  • ISBN

    978-1-60768-383-4

  • ISSN

    1938-5862

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    207-214

  • Název nakladatele

    ECS

  • Místo vydání

    New Jersey, USA

  • Místo konání akce

    Antonínská 1, Brno

  • Datum konání akce

    26. 8. 2012

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000338921200024