USAGE OF THE FUEL CELL-POWERED ELECTRIC DRIVE IN AVIATION
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26220%2F12%3APU100574" target="_blank" >RIV/00216305:26220/12:PU100574 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
USAGE OF THE FUEL CELL-POWERED ELECTRIC DRIVE IN AVIATION
Popis výsledku v původním jazyce
Weight and consumed space of the fuel cell systems are one of the most important factors limiting its utilization in electric airplanes. Possibilities of its implementation in electric airplane are frequently discussed issues. Power ? mass relationship depending n installed power of the fuel cell shows, that the power/mass ratio is unsatisfactory, when powering electric motor directly from fuel cell. Configuration with high-power small-capacity battery and relatively small fuel cell is more profitable.Some calculations were done for functional prototype of the small airplane VUT 051 RAY, its take-off weight is about 600 kg and its max. power is 55 kW. There are some practical measurements on the Ballard fuel cell system presented in this paper, whichcan documents disputableness of its usage in airplane. Hydrogen management (hydrogen tank, cooling system, armatures etc.) still represents outstanding issue due to high volumes and weight of the whole fuel cell system. Current progress i
Název v anglickém jazyce
USAGE OF THE FUEL CELL-POWERED ELECTRIC DRIVE IN AVIATION
Popis výsledku anglicky
Weight and consumed space of the fuel cell systems are one of the most important factors limiting its utilization in electric airplanes. Possibilities of its implementation in electric airplane are frequently discussed issues. Power ? mass relationship depending n installed power of the fuel cell shows, that the power/mass ratio is unsatisfactory, when powering electric motor directly from fuel cell. Configuration with high-power small-capacity battery and relatively small fuel cell is more profitable.Some calculations were done for functional prototype of the small airplane VUT 051 RAY, its take-off weight is about 600 kg and its max. power is 55 kW. There are some practical measurements on the Ballard fuel cell system presented in this paper, whichcan documents disputableness of its usage in airplane. Hydrogen management (hydrogen tank, cooling system, armatures etc.) still represents outstanding issue due to high volumes and weight of the whole fuel cell system. Current progress i
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FR-TI1%2F061" target="_blank" >FR-TI1/061: *Aplikace letounu VUT 001 Marabu pro pohon vodíkovými palivovými články</a><br>
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Advanced Batteries Accumulators and Fuel Cells - 13th ABAF Book of Proceedings
ISBN
978-80-214-4610-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
351-358
Název nakladatele
Brno University of Technology
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
26. 8. 2012
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—