Hybridní energetický systém s vodíkovým palivovým článkem 5 kW
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F23%3A00581095" target="_blank" >RIV/61388998:_____/23:00581095 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hybridní energetický systém s vodíkovým palivovým článkem 5 kW
Popis výsledku v původním jazyce
Testovací vodíkový systém je navržen jako hybridní zdroj elektrické energie sestávající se z vodíkového palivového článku a lithium iontových baterií. Vodíkový palivový článek dodává základní výkon systému až do stanovené maximální hodnoty a baterie pokrývají výkonové špičky a požadavky nad hladinu maximálního výkonu palivového článku. Řídící jednotka palivového článku zajišťuje zpětné dobíjení baterií z palivového článku, pokud elektrický výkon odebíraný ze systému klesne pod maximální výkon palivového článku. Testovací systém umožňuje detailní měření provozních parametrů vodíkového systému v závislosti na profilu odebíraného výkonu. Zařízení umožňuje simulovat zátěže do výkonu 10 kW a slouží pro otestování návrhu vodíkových systémů.
Název v anglickém jazyce
Hybrid energy system with 5 kW fuel cell
Popis výsledku anglicky
The test bench is designed as a hybrid electric power source consisting of a hydrogen fuel cell stack and lithium ion batteries. The hydrogen fuel cell supplies the base power up to a specified maximum value, and the batteries cover peak power requirements above the maximum power level of the fuel cell. The fuel cell control unit manages recharging of the batteries from the fuel cell if the electrical power drawn from the system falls below the maximum power of the fuel cell. The test system allows for detailed measurement of the operating parameters of the hydrogen system depending on the load profile. The device enables loads up to 10 kW to be simulated and is used to test the design of hydrogen energy systems.
Klasifikace
Druh
G<sub>funk</sub> - Funkční vzorek
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TM03000034" target="_blank" >TM03000034: Vývoj vysoce výkonné elektrické lodi s rozšířeným dojezdem</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
INV23-053
Číselná identifikace
INV23-053
Technické parametry
Vodíkový palivový článek 5 kW se skládá z palivového svazku o nominálním výkonu 6 kW, DC-DC měniče o maximálním výkonu 12 kW s výstupním napětím 48 V, a řídící jednotky pro nastavení provozních parametrů a jejich záznam. Vodíkový palivový svazek využívá technologie metalických bipolárních desek a má integrované kapalinové chlazení. Touto architekturou odpovídá palivovým článkům využívaným pro aplikace v dopravě.
Ekonomické parametry
Testovací sestava umožňuje získat detailní provozní data hybridního vodíkové systému týkající se výkonů jednotlivých komponent, napětí a proudech, údajů o tlaku a teplotě plynů a chladicí kapaliny. Umožňuje snížit náklady při konstrukci vodíkového systému na míru, a optimalizovat jeho komponenty z hlediska životnosti, spolehlivosti a ceny.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
61388998
Název vlastníka
Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i.
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
N - Využití výsledku jiným subjektem je možné bez nabytí licence (výsledek není licencován)
Požadavek na licenční poplatek
—
Adresa www stránky s výsledkem
—