Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26220%2F15%3APU115958" target="_blank" >RIV/00216305:26220/15:PU115958 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna
Popis výsledku v původním jazyce
Na zakázku Dopravního podniku města Brna byly zkoumány možnosti využití ultrakapacitorů či akumuláto-rů pro zachycení energie rekuperačního brzdění, přičemž byl brán ohled i na možnost nezávislého pojezdu bez troleje. Zásobník energie je možné umístit buď přímo na vozidlo, nebo do měnírny, ale v druhém přípa-dě přicházíme o možnost nezávislého pojezdu. Bylo prováděno podrobné měření aktuální spotřeby, trolejo-vého napětí i rekuperačního výkonu na vozidle v běžném provozu na různých linkách. Poté bylo provedeno potřebné energetické a výkonové dimenzování zásobníku (ultrakapacitor i akumulátor). Byla odhalena eko-nomická nerentabilita řešení, zásadní přínos lze však spatřovat v možnosti samostatného pojezdu bez tro-lejového vedení. Pak je jednoznačně výhodnější nasazení akumulátorů než ultrakapacitorů.
Název v anglickém jazyce
Application possibilities of ultracapacitors and LiFePO4 batteries in trolleybus transportation of Brno city
Popis výsledku anglicky
The application of ultra-capacitors or batteries to catch the regenerative-braking energy was researched. The requirement on an independent traction (without trolley) was taken into account. A detail measurement of actual input power, trolley voltage andrecuperation power was done in a real traffic at chosen repre-sentative services. Then the necessary energy and power of the energy storage tank was dimensioned. Non-profitability of these systems was shown. However the benefit of an independent drivingwithout trolley can be useful. In this case the usage of batteries is more advantageous than ultra-capacitors.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LO1210" target="_blank" >LO1210: Energie v podmínkách udržitelného rozvoje (EN-PUR)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník XXXIV. celostátní konference o elektrických pohonech
ISBN
978-80-02-02592-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
88-93
Název nakladatele
Česká elektrotechnická společnost
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Plzeň
Datum konání akce
9. 6. 2015
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—