Summaries for Context-Free Games
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26230%2F16%3APU122841" target="_blank" >RIV/00216305:26230/16:PU122841 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://drops.dagstuhl.de/opus/volltexte/2016/6876" target="_blank" >http://drops.dagstuhl.de/opus/volltexte/2016/6876</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.4230/LIPIcs.FSTTCS.2016.41" target="_blank" >10.4230/LIPIcs.FSTTCS.2016.41</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Summaries for Context-Free Games
Popis výsledku v původním jazyce
We study two-player games played on the infinite graph of sentential forms induced by a context-free grammar (that comes with an ownership partitioning of the non-terminals). The winning condition is inclusion of the derived terminal word in the language of a finite automaton. Our contribution is a new algorithm to decide the winning player and to compute her strategy. It is based on a novel representation of all plays starting in a non-terminal. The representation uses the domain of Boolean formulas over the transition monoid of the target automaton. The elements of the monoid are essentially procedure summaries, and our approach can be seen as the first summary-based algorithm for the synthesis of recursive programs. We show that our algorithm has optimal (doubly exponential) time complexity, that it is compatible with recent antichain optimizations, and that it admits a lazy evaluation strategy. Our preliminary experiments indeed show encouraging results, indicating a speed up of three orders of magnitude over a competitor.
Název v anglickém jazyce
Summaries for Context-Free Games
Popis výsledku anglicky
We study two-player games played on the infinite graph of sentential forms induced by a context-free grammar (that comes with an ownership partitioning of the non-terminals). The winning condition is inclusion of the derived terminal word in the language of a finite automaton. Our contribution is a new algorithm to decide the winning player and to compute her strategy. It is based on a novel representation of all plays starting in a non-terminal. The representation uses the domain of Boolean formulas over the transition monoid of the target automaton. The elements of the monoid are essentially procedure summaries, and our approach can be seen as the first summary-based algorithm for the synthesis of recursive programs. We show that our algorithm has optimal (doubly exponential) time complexity, that it is compatible with recent antichain optimizations, and that it admits a lazy evaluation strategy. Our preliminary experiments indeed show encouraging results, indicating a speed up of three orders of magnitude over a competitor.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
36th IARCS Annual Conference on Foundations of Software Technology and Theoretical Computer Science (FSTTCS 2016)
ISBN
978-3-95977-027-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
41-57
Název nakladatele
Schloss Dagstuhl--Leibniz-Zentrum fuer Informatik
Místo vydání
Dagstuhl
Místo konání akce
Chennai Mathematical Institute, Chennai, India
Datum konání akce
13. 12. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—