Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Teaching ICS Security in Blended Classroom Environment

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26230%2F21%3APU138883" target="_blank" >RIV/00216305:26230/21:PU138883 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ieeexplore.ieee.org/document/9530927" target="_blank" >https://ieeexplore.ieee.org/document/9530927</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/EAEEIE50507.2021.9530927" target="_blank" >10.1109/EAEEIE50507.2021.9530927</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Teaching ICS Security in Blended Classroom Environment

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Demonstration of real industrial equipment, manufacturing processes, and control communication is essential for students of technical universities and colleges to improve their technical competencies and knowledge. To build an industrial control systems (ICS) lab with real hardware and control software usually requires a significant amount of finances. However, the lab equipment is usually accessible only to a limited number of students. A possible alternative is a blended classroom environment that combines real inexpensive devices connected with a configurable simulation environment. In such an environment, groups of students can create their own experiments and observe a near real-life behavior of an ICS system. In this paper we demonstrate how a blended ICS classroom can be built of the Factory I/O 3D software simulator and real UniPi PLC devices equipped with digital and analog inputs. Using such an environment, students may design a set of nontrivial manufacturing scenarios, e.g., a production line, and make experiments with ICS components. The paper presents the topology and equipment of the blended ICS classroom. We also introduce two lab scenarios focused on the security of ICS processes and analysis of Modbus communication in the ICS environment.

  • Název v anglickém jazyce

    Teaching ICS Security in Blended Classroom Environment

  • Popis výsledku anglicky

    Demonstration of real industrial equipment, manufacturing processes, and control communication is essential for students of technical universities and colleges to improve their technical competencies and knowledge. To build an industrial control systems (ICS) lab with real hardware and control software usually requires a significant amount of finances. However, the lab equipment is usually accessible only to a limited number of students. A possible alternative is a blended classroom environment that combines real inexpensive devices connected with a configurable simulation environment. In such an environment, groups of students can create their own experiments and observe a near real-life behavior of an ICS system. In this paper we demonstrate how a blended ICS classroom can be built of the Factory I/O 3D software simulator and real UniPi PLC devices equipped with digital and analog inputs. Using such an environment, students may design a set of nontrivial manufacturing scenarios, e.g., a production line, and make experiments with ICS components. The paper presents the topology and equipment of the blended ICS classroom. We also introduce two lab scenarios focused on the security of ICS processes and analysis of Modbus communication in the ICS environment.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20206 - Computer hardware and architecture

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TN01000077" target="_blank" >TN01000077: Národní centrum kompetence pro Kyberbezpečnost</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of the 2021 30th Annual Conference of the European Association for Education in Electrical and Information Engineering (EAEEIE)

  • ISBN

    978-1-7281-9324-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    148-153

  • Název nakladatele

    Czech Technical University

  • Místo vydání

    Prague

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    1. 9. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000719282200030