Čtyřprocentní umění?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26420%2F13%3APU107515" target="_blank" >RIV/00216305:26420/13:PU107515 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Čtyřprocentní umění?
Popis výsledku v původním jazyce
Kniha se zabývá širokým fenoménem sochařství ve veřejném prostoru (jindy nazývaném monumentální umění) v Československu v období normalizace s mírným přesahem až do roku 1992. Téma do sebe pojímá nejen solitérní pomníky a památníky na veřejných prostranstvích, ale také sochařskou a reliéfní výzdobu architektury ? úřadů, škol, nemocnic, velkých podniků, továren. Řečeno s názvem jedné z kapitol, jde o sochy, které nikomu nepatří. Estetické a ideologické vyznění veřejného prostor totalitního Československabylo výhradní výsadou státu. Rovněž umělecká výzdoba architektury, podobně jako stavebnictví, podléhala centrálnímu plánování, rozpočty nových staveb musely zahrnovat částky na umělecká díla. Umění se tak stalo součástí státní byrokratické mašinerie. Sochy doslova zaplavily veřejná prostranství, vznikala díla nejrůznější kvality a úrovně, na jejich tvorbě se podílel téměř každý, komunistickou stranou prověřený umělec. Vznikaly však i kvalitou a moderním pojetím výjimečné realizace od um
Název v anglickém jazyce
Four Per Cent Art?
Popis výsledku anglicky
The book examines the broad phenomenon of sculpture in the public space (also referred to as monumental art) in Czechoslovakia during the Normalisation period. This subject encompasses not just isolated monuments and memorials the public space but also sculptural and relief ornamentation on architectural works ? governmental buildings, schools, hospitals, large businesses, factories. To quote the title of one chapter, this is sculpture that belongs to no one. In totalitarian Czechoslovakia the state held sole dominion over the public space and its aesthetic and ideological tone. Like civil engineering projects even artistic ornamentation of architecture was subject to central planning and budgets for new buildings had to include specific sums for worksof art. Art thus became part of the states bureaucratic machinery. Public areas were literally flooded with sculptural works, varying widely in quality and standards, and almost every artist who lived through that period contributed at s
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vetřelci a volavky. Atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989) / Aliens and Herons. A Guide to Fine Art in the Public Space in the Era of Normalisation in Czechoslovakia (1968-1989)
ISBN
978-80-7467-039-8
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
452-459
Počet stran knihy
458
Název nakladatele
Arbor vitae
Místo vydání
Řevnice
Kód UT WoS kapitoly
—