Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Čtyřprocentní umění?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26420%2F13%3APU107515" target="_blank" >RIV/00216305:26420/13:PU107515 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Čtyřprocentní umění?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha se zabývá širokým fenoménem sochařství ve veřejném prostoru (jindy nazývaném monumentální umění) v Československu v období normalizace s mírným přesahem až do roku 1992. Téma do sebe pojímá nejen solitérní pomníky a památníky na veřejných prostranstvích, ale také sochařskou a reliéfní výzdobu architektury ? úřadů, škol, nemocnic, velkých podniků, továren. Řečeno s názvem jedné z kapitol, jde o sochy, které nikomu nepatří. Estetické a ideologické vyznění veřejného prostor totalitního Československabylo výhradní výsadou státu. Rovněž umělecká výzdoba architektury, podobně jako stavebnictví, podléhala centrálnímu plánování, rozpočty nových staveb musely zahrnovat částky na umělecká díla. Umění se tak stalo součástí státní byrokratické mašinerie. Sochy doslova zaplavily veřejná prostranství, vznikala díla nejrůznější kvality a úrovně, na jejich tvorbě se podílel téměř každý, komunistickou stranou prověřený umělec. Vznikaly však i kvalitou a moderním pojetím výjimečné realizace od um

  • Název v anglickém jazyce

    Four Per Cent Art?

  • Popis výsledku anglicky

    The book examines the broad phenomenon of sculpture in the public space (also referred to as monumental art) in Czechoslovakia during the Normalisation period. This subject encompasses not just isolated monuments and memorials the public space but also sculptural and relief ornamentation on architectural works ? governmental buildings, schools, hospitals, large businesses, factories. To quote the title of one chapter, this is sculpture that belongs to no one. In totalitarian Czechoslovakia the state held sole dominion over the public space and its aesthetic and ideological tone. Like civil engineering projects even artistic ornamentation of architecture was subject to central planning and budgets for new buildings had to include specific sums for worksof art. Art thus became part of the states bureaucratic machinery. Public areas were literally flooded with sculptural works, varying widely in quality and standards, and almost every artist who lived through that period contributed at s

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Vetřelci a volavky. Atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989) / Aliens and Herons. A Guide to Fine Art in the Public Space in the Era of Normalisation in Czechoslovakia (1968-1989)

  • ISBN

    978-80-7467-039-8

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    452-459

  • Počet stran knihy

    458

  • Název nakladatele

    Arbor vitae

  • Místo vydání

    Řevnice

  • Kód UT WoS kapitoly