Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Sochy, které nikomu nepatří

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F13%3A%230000149" target="_blank" >RIV/60461446:52810/13:#0000149 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Sochy, které nikomu nepatří

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kniha se zabývá širokým fenoménem sochařství ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace. Téma do sebe pojímá nejen solitérní pomníky a památníky na veřejných prostranstvích, ale také sochařskou a reliéfní výzdobu architektury ? úřadů, škol, nemocnic, velkých podniků, továren. Řečeno s názvem jedné z kapitol, jde o sochy, které nikomu nepatří. Estetické a ideologické vyznění veřejného prostor totalitního Československa bylo výhradní výsadou státu. Rovněž umělecká výzdoba architektury, podobně jako stavebnictví, podléhala centrálnímu plánování, rozpočty nových staveb musely zahrnovat částky na umělecká díla. Umění se tak stalo součástí státní byrokratické mašinerie. Vznikaly však i kvalitou a moderním pojetím výjimečné realizace od umělcůzakázaných, často pod jinými jmény, případně za bizarních okolností, vlastních této době. Tato situace skončila krátce po roce 1989 a je až s podivem, s jakým nezájmem dnes tuto širokou uměleckou produkci přehlížíme, jako by šlo o pomník

  • Název v anglickém jazyce

    Sculptures that do not belong to anyone

  • Popis výsledku anglicky

    The book examines the phenomenon of public sculpture in Czechoslovakia during the period of normalisation. It looks not only at solitary monuments and memorials in public places, but the sculptural embellishments and relief of the architecture of municipal buildings, schools, hospitals, company headquarters and factors. Drawing on the title of one of the chapters, these are sculptures that do not belong to anyone. The aesthetic and ideological significance of public space in communist Czechoslovakia wasthe exclusive preserve of the state. The artistic decoration of architecture, as in the case of the construction industry as a whole, was subject to central planning, while the budgets of new buildings had to include a special entry for artworks. Art became part of the state bureaucratic machinery. However, outstanding works even from a contemporary perspective were created by banned artists often working under a pseudonym or bizarre circumstances that are unique to this period. This si

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Vetřelci a volavky, Atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989)

  • ISBN

    978-80-7467-039-8

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    414-430

  • Počet stran knihy

    460

  • Název nakladatele

    Arbor vitae a Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly