Sochy, které nikomu nepatří
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461446%3A52810%2F13%3A%230000149" target="_blank" >RIV/60461446:52810/13:#0000149 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sochy, které nikomu nepatří
Popis výsledku v původním jazyce
Kniha se zabývá širokým fenoménem sochařství ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace. Téma do sebe pojímá nejen solitérní pomníky a památníky na veřejných prostranstvích, ale také sochařskou a reliéfní výzdobu architektury ? úřadů, škol, nemocnic, velkých podniků, továren. Řečeno s názvem jedné z kapitol, jde o sochy, které nikomu nepatří. Estetické a ideologické vyznění veřejného prostor totalitního Československa bylo výhradní výsadou státu. Rovněž umělecká výzdoba architektury, podobně jako stavebnictví, podléhala centrálnímu plánování, rozpočty nových staveb musely zahrnovat částky na umělecká díla. Umění se tak stalo součástí státní byrokratické mašinerie. Vznikaly však i kvalitou a moderním pojetím výjimečné realizace od umělcůzakázaných, často pod jinými jmény, případně za bizarních okolností, vlastních této době. Tato situace skončila krátce po roce 1989 a je až s podivem, s jakým nezájmem dnes tuto širokou uměleckou produkci přehlížíme, jako by šlo o pomník
Název v anglickém jazyce
Sculptures that do not belong to anyone
Popis výsledku anglicky
The book examines the phenomenon of public sculpture in Czechoslovakia during the period of normalisation. It looks not only at solitary monuments and memorials in public places, but the sculptural embellishments and relief of the architecture of municipal buildings, schools, hospitals, company headquarters and factors. Drawing on the title of one of the chapters, these are sculptures that do not belong to anyone. The aesthetic and ideological significance of public space in communist Czechoslovakia wasthe exclusive preserve of the state. The artistic decoration of architecture, as in the case of the construction industry as a whole, was subject to central planning, while the budgets of new buildings had to include a special entry for artworks. Art became part of the state bureaucratic machinery. However, outstanding works even from a contemporary perspective were created by banned artists often working under a pseudonym or bizarre circumstances that are unique to this period. This si
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Vetřelci a volavky, Atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968-1989)
ISBN
978-80-7467-039-8
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
414-430
Počet stran knihy
460
Název nakladatele
Arbor vitae a Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—