Statistical methods of sales forecasting
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26510%2F11%3APU94931" target="_blank" >RIV/00216305:26510/11:PU94931 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Statistical methods of sales forecasting
Popis výsledku v původním jazyce
The aim of this paper is to present the basic statistical approaches used for sales forecast and the risks resulting from the choosing of the wrong trend. Especially to compare the suitability of linear, parabolic a exponential trend of regression analysis with the same trends of time series methods on the case of real company. The suitability the mentioned trends or methods is based on error functions, the Theils index and the determination index. The results suggest, that the trend choosed by best theorethical value of error function need not to lead to most accurate value in future. The suitability of the used trend can not be view only as a problem of how to best describe the future, but to consider the changes of the business enviroment in the meaning of strategic analysis.
Název v anglickém jazyce
Statistical methods of sales forecasting
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to present the basic statistical approaches used for sales forecast and the risks resulting from the choosing of the wrong trend. Especially to compare the suitability of linear, parabolic a exponential trend of regression analysis with the same trends of time series methods on the case of real company. The suitability the mentioned trends or methods is based on error functions, the Theils index and the determination index. The results suggest, that the trend choosed by best theorethical value of error function need not to lead to most accurate value in future. The suitability of the used trend can not be view only as a problem of how to best describe the future, but to consider the changes of the business enviroment in the meaning of strategic analysis.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AE - Řízení, správa a administrativa
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Modern Problems Economy, Business and Management: Theory and Practice
ISBN
978-5-7526-0520-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
196
Strana od-do
29-35
Název nakladatele
Neuveden
Místo vydání
Iževsk, Rusko
Místo konání akce
Brno, Izhevsk (RF)
Datum konání akce
18. 5. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—