Měření dohlednosti na chodce v noční době při reálné jízdě vozidla
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26610%2F11%3APU93214" target="_blank" >RIV/00216305:26610/11:PU93214 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Měření dohlednosti na chodce v noční době při reálné jízdě vozidla
Popis výsledku v původním jazyce
Pro objasňování příčin nočních dopravních nehod s chodci je z technického hlediska důležité objektivní stanovení rychlosti přiměřené dohledu a tedy i správné stanovení vzdálenosti, na kterou mohl řidič poprvé uvidět chodce na vozovce. Jelikož znalci mohou vzdálenost, potřebnou na uvidění chodce, měřit jen ze stojícího nebo pomalu jedoucího vozidla, je důležité zabývat se výzkumem rozdílnosti ve vnímání objektů řidičem ze stojícího a jedoucího vozidla. Potřebný výzkum v této oblasti však dosud nebyl realizován z důvodu, že neexistuje vhodná metoda měření, která by za jízdy umožňovala měřit vzdálenost mezi objektem na vozovce a vozidlem v okamžiku, kdy řidič objekt uvidí či rozpozná. Toto omezení je v práci odstraňováno tím, že pro určení okamžiku uvidění objektu je využito měření změny úhlu pohledu řidiče. Použito je speciálního zařízení vyvinuté fy. viewpoinsystem, GmbH. Vzdálenost mezi vozidlem a chodcem je následně určována z rychlosti vozidla a doby potřebné na její ujetí. V práci jsou pro různé jízdní situace porovnány výsledky měření dohlednosti na chodce ze stojícího a jedoucího vozidla za sníţené viditelnosti. Výsledky byly získány z rozsáhlých jízdních zkoušek uskutečněných v úzké spolupráci Ústavu soudního inženýrství, Vysokého učení technického v Brně a výzkumného institutu EPIGUS - Institut für ganzheitliche Unfall- und Sicherheitforschung z Rakouska.
Název v anglickém jazyce
Pedestrian visibility in night measuring by the real time vehicle movement
Popis výsledku anglicky
To clarify the causes of nighttime accidents involving pedestrians is technically important objective determination of a reasonable speed supervision and thus getting the distance over which the driver could see pedestrians for the first time on the road. As the experts may distance needed for sighted pedestrians, measured from a stationary or slowly moving vehicle, it is important to address differences in perceptions of research objects the driver of the stationary and moving vehicles. Needed research in this area has not yet been implemented because no appropriate method of measurement that would allow drive to measure the distance between the object on the road and the vehicle when the driver sees and recognizes the object. This restriction is removed in the work by determining when the object sighted is used measuring the change in the driver's perspective. Used a special device developed by the firm. viewpoinsystem GmbH. The distance between the vehicle and pedestrian is then determined from vehicle speed and the time needed for driving. The work for different driving situations compared measurements of visibility to pedestrians standing or moving vehicle decrease visibility. Results were obtained from extensive driving tests carried out in close cooperation with the Institute of Forensic Engineering, Technical University in Brno and Research Institute EPIGUS - Institut für Unfall-und ganzheitliche Sicherheitforschung from Austria.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AQ - Bezpečnost a ochrana zdraví, člověk – stroj
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Vehicle Forensic Science 2011, XVI. mezinárodní konference analytiků dopravních nehod, sborník příspěvků
ISBN
978-80-214-4294-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
120-142
Název nakladatele
VUT v Brně
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
3. 6. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—