Rizika v dopravě a bezpečnost chodců za snížené viditelnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26610%2F11%3APU93222" target="_blank" >RIV/00216305:26610/11:PU93222 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rizika v dopravě a bezpečnost chodců za snížené viditelnosti
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá problematikou bezpečnosti dopravy, se zvláštním důrazem na bezpečnosti chodců při pohybu po silnici za snížené viditelnosti. Bezpečnost chodců při pohybu po vozovce v noční době významně ovlivňuje vzdálenost, na kterou může řidič poprvé chodce uvidět z jedoucího vozidla. Tato problematika je důležitá jak pro objasňování a posuzování příčin dopravních nehod vozidel s chodci, tak i z hlediska preventivních opatření pro snižování četnosti těchto dopravních nehod. Jelikož dosud byly poznatky v dané oblasti získávány zpravidla jen na základě kvazistatických měření a pozorování, tedy ze stojícího nebo pomalu jedoucího vozidla, je důležité zabývat se výzkumem vlivu dynamiky jízdy na viditelnost chodců. Potřebný výzkum v této oblasti však dosud nebyl realizován z důvodu, že neexistuje vhodná metoda měření, která by umožňovala za jízdy měřit vzdálenost mezi objektem na vozovce a vozidlem v okamžiku, kdy řidič daný objekt rozpozná. Toto omezení je v práci odstraňováno tím, že pro určení okamžiku prvního rozpoznání objektu je využito měření změny úhlu pohledu řidiče pomocí speciálního zařízení vyvinutého fy. viewpoinsystem (r), GmbH. Vzdálenost mezi vozidlem a chodcem je následně určována z rychlosti vozidla a doby potřebné na její ujetí.
Název v anglickém jazyce
Risks in road traffic and pedestrian safety in poor visibility
Popis výsledku anglicky
The article deals with traffic safety, with particular emphasis on pedestrian safety while moving along the road in poor visibility. The safety of pedestrians moving around the roads at night significantly affects the distance at which the driver can see the first pedestrians from a moving vehicle. This issue is important both in clarifying and assessing the causes of accidents with vehicles, pedestrians, and in terms of preventive measures reducing the frequency of these accidents. As there were findings in the area generally obtained only under quasi-static measurement and observation, of standing or slow moving vehicle, it is important to address the impact of research on the dynamics driving the visibility of pedestrians. Needed research in this area has not yet been implemented because no appropriate method of measurement that would allow the move to measure the distance between the object on the road and the vehicle when the driver detects the object. This restriction is removed in the work by determining the time of initial recognition of an object is used measuring the change in the driver's perspective using a special device developed by the firm. viewpoinsystem (r), GmbH. The distance between the vehicle and pedestrian is then determined from vehicle speed and the time needed for driving.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AQ - Bezpečnost a ochrana zdraví, člověk – stroj
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sborník konference BRNOSAFETY 2011
ISBN
978-80-7293-280-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
35-47
Název nakladatele
Neuveden
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
2. 6. 2011
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—