Methodology for estimation of residual stresses in hardened railway axle
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26620%2F19%3APU140157" target="_blank" >RIV/00216305:26620/19:PU140157 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.prostr.2020.01.084" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.prostr.2020.01.084</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.prostr.2020.01.084" target="_blank" >10.1016/j.prostr.2020.01.084</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Methodology for estimation of residual stresses in hardened railway axle
Popis výsledku v původním jazyce
Residual stresses play an important role in propagation of potential fatigue cracks and they influence residual fatigue lifetime of railway axles. Essential step for assessment of residual fatigue lifetimes of railway axles is determination of magnitudes and distribution of residual stress in axle. This paper deals with determination of tangential residual stress in hardened railway axle made of EA4T steel. The tangential stress is obtained from difference between uncut and cut slit ring specimens, which are manufactured from considered railway axle. Then, based on theory of curved beams, stress distribution in the cylindrical specimen is calculated. Finally, results from slit ring method are compared with results of neutron and x-ray diffraction.
Název v anglickém jazyce
Methodology for estimation of residual stresses in hardened railway axle
Popis výsledku anglicky
Residual stresses play an important role in propagation of potential fatigue cracks and they influence residual fatigue lifetime of railway axles. Essential step for assessment of residual fatigue lifetimes of railway axles is determination of magnitudes and distribution of residual stress in axle. This paper deals with determination of tangential residual stress in hardened railway axle made of EA4T steel. The tangential stress is obtained from difference between uncut and cut slit ring specimens, which are manufactured from considered railway axle. Then, based on theory of curved beams, stress distribution in the cylindrical specimen is calculated. Finally, results from slit ring method are compared with results of neutron and x-ray diffraction.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20306 - Audio engineering, reliability analysis
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Procedia Structural Integrity
ISBN
978-80-214-5760-7
ISSN
2452-3216
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
185-190
Název nakladatele
Neuveden
Místo vydání
Neuveden
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
26. 6. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—