Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Effect of residual stresses on the fatigue lifetime of railway axle

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081723%3A_____%2F17%3A00481285" target="_blank" >RIV/68081723:_____/17:00481285 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.prostr.2017.07.005" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.prostr.2017.07.005</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.prostr.2017.07.005" target="_blank" >10.1016/j.prostr.2017.07.005</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Effect of residual stresses on the fatigue lifetime of railway axle

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The operation of railway axles should fulfill at least two main demands: safety and low operation costs. A significant part of operation costs is given by the length of regular inspection intervals which should reveal potential fatigue cracks in railway axle. The detection of cracks is of a probabilistic nature, therefore their detection is not ensured in all cases. For the safe operation of trains, an existence of potential initial crack should be considered on the axle surface and residual fatigue lifetime should be conservatively determined for this case. Reliable procedure of residual fatigue lifetime estimation should take into account real axle geometry, material characteristics and loading of the railway axle. This paper shows methodology for determination of residual fatigue lifetime (RFL) based on the fracture mechanics approach, taking into account real spectrum of the loading cycles, existence of press-fitted wheels and surface residual stresses given by the thermo-mechanical surface treatment of the railway axle. It is demonstrated that the effect of the residual stresses is significant and should not be neglected in the numerical estimation of residual fatigue lifetime of the axle.

  • Název v anglickém jazyce

    Effect of residual stresses on the fatigue lifetime of railway axle

  • Popis výsledku anglicky

    The operation of railway axles should fulfill at least two main demands: safety and low operation costs. A significant part of operation costs is given by the length of regular inspection intervals which should reveal potential fatigue cracks in railway axle. The detection of cracks is of a probabilistic nature, therefore their detection is not ensured in all cases. For the safe operation of trains, an existence of potential initial crack should be considered on the axle surface and residual fatigue lifetime should be conservatively determined for this case. Reliable procedure of residual fatigue lifetime estimation should take into account real axle geometry, material characteristics and loading of the railway axle. This paper shows methodology for determination of residual fatigue lifetime (RFL) based on the fracture mechanics approach, taking into account real spectrum of the loading cycles, existence of press-fitted wheels and surface residual stresses given by the thermo-mechanical surface treatment of the railway axle. It is demonstrated that the effect of the residual stresses is significant and should not be neglected in the numerical estimation of residual fatigue lifetime of the axle.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20306 - Audio engineering, reliability analysis

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LM2015069" target="_blank" >LM2015069: Infrastruktura pro studium a aplikaci pokročilých materiálů</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ESIS TC24 Workshop 'Integrity of Railway Structures'

  • ISBN

  • ISSN

    2452-3216

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    42-47

  • Název nakladatele

    Elsevier

  • Místo vydání

    Amsterdam

  • Místo konání akce

    Leoben

  • Datum konání akce

    24. 10. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000418401700006