Vysoké školy, studenti a data o neúspěšnosti a přechodu do vysokoškolského vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00237752%3A_____%2F20%3AN0000002" target="_blank" >RIV/00237752:_____/20:N0000002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://csvs.cz/wp-content/uploads/2021/02/VYSOK%C3%89-%C5%A0KOLY-STUDENTI-A-DATA-O-STUDIJN%C3%8D-NE%C3%9ASP%C4%9A%C5%A0NOSTI-A-P%C5%98ECHODU-DO-VYSOKO%C5%A0KOLSK%C3%89HO-VZD%C4%9AL%C3%81V%C3%81N%C3%8D.pdf" target="_blank" >https://csvs.cz/wp-content/uploads/2021/02/VYSOK%C3%89-%C5%A0KOLY-STUDENTI-A-DATA-O-STUDIJN%C3%8D-NE%C3%9ASP%C4%9A%C5%A0NOSTI-A-P%C5%98ECHODU-DO-VYSOKO%C5%A0KOLSK%C3%89HO-VZD%C4%9AL%C3%81V%C3%81N%C3%8D.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vysoké školy, studenti a data o neúspěšnosti a přechodu do vysokoškolského vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace shrnuje výsledky z projektu Studijní neúspěšnost s ohledem na přechod ze střední na vysokou školu (SNOP), který byl podpořen Technologickou Agenturou ČR a jehož hlavním tématem byla studijní neúspěšnost na vysoké škole a zejména pak ta její část, která je s pojena s přechodem ze střední na vysokou školu. V projektu jsme se tedy zabývali především prvním ročníkem studia na vysoké škole, ale také obdobím, kdy se studenti středních škol rozhodují o tom, zda budou studovat na vysoké škole, a samozřejmě i o tom, v jakém studijním programu. Právě v prvním ročníku bakalářského studia totiž dochází nejčastěji k situaci, kdy student či studentka studium (respektive studijní program) z různých důvodů opouští. Hlavním cílem bylo v rámci této knihy představit čtenáři téma z různých perspektiv. Jde o téma, které už dlouho zůstává jedním z podstatných v rámci vysokoškolské praxe i politiky. Zdánlivě jednoznačný termín studijní neúspěšnost není totiž vůbec tak jednoznačný, jak se na první pohled může zdát. Vzhledem k zaměření našeho projektu v knize reflektujeme zkušenosti studentů vybraných fakult vysokých škol, dáváme prostor pohledu zkušeného vysokoškolského pedagoga, nebo se formou rozhovoru zabýváme i širšími souvislostmi vysokoškolského studia a neúspěšnosti v něm – strukturovaným studiem, jednu kapitolu věnujeme i zahraničnímu příkladu – konkrétně Rakousku a jeho specifické reakci na vysokou míru neúspěšnosti v prvních fázích vysokoškolského studia. Nedílnou součástí této knihy jsou dvě přílohy. První z nich je určena zájemcům o statistická data a jsou v ní prezentovány ty ukazatele, které souvisí s neúspěšností, ale také s obecným vývojem vysokoškolského vzdělávání. Druhou je sada doporučení pro vysoké i střední školy, a pro systémového „hráče“ ve vysokoškolském prostoru Ministerstvo školství, mládeže a sportu. A konec konců, některá doporučení mají co do činění i s námi jako výzkumníky, kteří působí v instituci zabývající se vysokoškolským prostorem a jeho výzkumem. Autoři, kteří přispěli do této publikace, jsou jak členové týmu, tak také výzkumníci případně akademičtí pracovníci, kteří s námi v průběhu projektu spolupracovali. Každý z nich se pokusil problém, respektive jeho různé aspekty, reflektovat nejen na základě výsledků vzešlých z tohoto projektu, ale také na základě své dlouhodobé výzkumné nebo praktické zkušenosti.
Název v anglickém jazyce
Higher education institutions, students, drop-out data and transition to higher educations
Popis výsledku anglicky
The publication summarizes the results of the project on study failure and dropu-out with regard to the transition from high school to university (SNOP). Within the project we dealt especially with the first year students, but also the period when high school students decide whether to study at a university and in which study program. The main goal of this book was to introduce the topic to the reader from different perspectives. Besides, this is a topic that has long remained one of the essentials in higher education policy. The seemingly unambiguous term of study failure/drop-out is not at all as unambiguous as it may seem at first glance. Due to the focus of our project in the book, we reflect the experience of students of selected university faculties, give a space to the perspective of an experienced university teacher, or in the form of an interview dealing with the broader context of university study and failure in conditions of structured studies. Two appendices are an integral parts of this book. The first of them is intended for those interested in statistical data and it presents those indicators that are related with drop-out, but also with the general development of higher education. The second is a set of recommendations for universities and secondary schools, and for the system "player" - the Ministry of Education, Youth and Sports. After all, some of the recommendations have to do with us as researchers working in an institution dealing with higher education. The authors who contributed to the publication are both team members and researchers or academics who have worked with us during the project. Each of them tried to reflect the problem, or its various aspects, not only on the basis of the results of this project, but also on the basis of their long-term research or practical experience.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL01000219" target="_blank" >TL01000219: Studijní neúspěšnost s ohledem na přechod ze střední na vysokou školu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7452-204-8
Počet stran knihy
118
Název nakladatele
Vydavatelství Univerzity Jana Amose Komenského
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—