Doporučení pro systémové změny a pro vysoké školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00237752%3A_____%2F20%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00237752:_____/20:N0000005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://csvs.cz/wp-content/uploads/2021/01/doporu%C4%8Den%C3%AD_SNOP_final.pdf" target="_blank" >https://csvs.cz/wp-content/uploads/2021/01/doporu%C4%8Den%C3%AD_SNOP_final.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Doporučení pro systémové změny a pro vysoké školy
Popis výsledku v původním jazyce
Doporučení byla vytvořena na konci řešení projektu "Studijní neúspěšnost s ohledem na přechod ze střední na vysokou školu" (SNOP) a jsou, nikoliv výlučně, založena na jeho výsledcích. Protože téma neúspěšnosti studia není zdaleka výzkumnicky bílým místem a je i v českém prostředí dlouhodobě předmětem zájmu, považujeme za důležité zdůraznit i některé další zdroje informací, na které navazujeme. Jde především o publikaci Aleše Vlka a kol. (2017) Studijní neúspěšnost na vysokých školách, kterou považujeme za shrnující text k tomuto tématu, jak co se týká práce s kvantitativními daty, tak s „měkkými“ poznatky. Dalšími inspirativními prameny jsou přes kulturní, veřejně-politické a vzdělávací odlišnosti také zkušenosti z jiných zemích, které se podobně jako Česká republika snaží různými způsoby a přístupy vyrovnávat s danou situací. Samozřejmě je potřeba zmínit také aktuálně platný Strategický záměr MŠMT pro oblast vysokého školství 2021+, který se problematikou neúspěšnosti i samotného přechodu do vysokoškolského studia zabývá. V našich doporučeních akcentujeme samotný proces přechodu ze střední školy na vysokou školu a porozumění této etapě: to znamená období ohraničenému rozhodnutím o studiu na VŠ a zkušeností prvního (a případně i druhého) semestru tohoto studia. Při výzkumu jsme zohlednili perspektivy různých aktérů, zejména jsme reflektovali studenty 1. ročníků bakalářských studijních programů, jejich vysokoškolské pedagogy a také pedagogy na jejich bývalých středních školách.
Název v anglickém jazyce
Recommendations for systemic changes and for higher education institutions
Popis výsledku anglicky
The recommendations were created at the end of the project "Study Failure with regard to transition from high schools to universities" (SNOP) and they are, not exclusively, based on project results. As the topic of study failure is far from being a research "white space" and has long been the subject of interest in the Czech environment, we consider it important to emphasize some other sources of information that we follow up on. It is mainly a publication of Aleš Vlk et al. (2017) "Study failure at universities", which we consider a summary text on this topic, both in terms of working with quantitative data and "soft" knowledge. Other inspiring sources, despite cultural, public-political and educational differences, are also experiences from other countries, which, like the Czech Republic, try to cope with the situation in various ways and approaches. It is also necessary to mention the currently valid Strategic Plan of the Ministry of Education, Youth and Sports for the area of higher education 2021+, which deals with the issue of failure and the transition to higher education itself. In our recommendations, we emphasize the very process of transition from high school to university and understanding this stage: this means a period limited by the decision to study at a university and the experience of the first (and possibly the second) semester of this study. In the research, we took into account the perspectives of various actors, in particular we reflected on the students of the 1st year of bachelor's degree programs, their university teachers and also teachers at their former secondary schools.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL01000219" target="_blank" >TL01000219: Studijní neúspěšnost s ohledem na přechod ze střední na vysokou školu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů