Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00263338%3A_____%2F19%3AN0000015" target="_blank" >RIV/00263338:_____/19:N0000015 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nad slunce krásnější. Plzeňská madona a krásný sloh
Popis výsledku v původním jazyce
Plzeňská madona je umělecky nejcennějším a po staletí nejuctívanějším uměleckým dílem v Plzni. Unikátní opuková socha z první poloviny osmdesátých let 14. století byla objednána německými rytíři, správci farního kostela sv. Bartoloměje v Plzni, z pražské katedrální huti pro právě dokončený chór tehdy budovaného městského kostela a od té doby je stále na svém místě. Výstava představuje tuto mezinárodně významnou památku v širokých náboženských a kulturně historických souvislostech jako jeden z prototypů tzv. krásných madon a nejranějších příkladů krásného slohu, varianty internacionální gotiky závěru 14. století. Krásný sloh vznikl v prostředí pražské katedrální hutě Petra Parléře, v úzkém provázání s náboženskou, politickou a kulturní situací závěru vlády Karla IV. a počátku vlády Václava IV. Madona plzeňská byla v Praze objednána před rokem 1384 přímo pro kostel sv. Bartoloměje v Plzni, kde je uctívána na hlavním oltáři dodnes. Kromě výjimečné výtvarné kvality je pro ni charakteristické, že se záhy po svém vzniku stala inspirací pro varianty, repliky či devoční kopie, vytvářené od počátku 15. století. Již po husitských válkách byla považována za paladium města Plzně a její kult se dále intenzivně rozvíjel: v období baroka se stává thaumaturgou – divotvůrkyní a její zlacená replika završila v roce 1681 mariánský sloup na plzeňském náměstí vybudovaný jako poděkování za odvrácení morové epidemie. Úcta k Plzeňské madoně nezanikla ani v době totalitního potlačování náboženské víry a kultu a v současnosti dochází k její živé aktivaci. Madona plzeňská je hlavní patronkou Plzeňské diecéze a ochránkyní města Plzně. Výstava připravená za spolupráce několika odborných institucí sleduje široké souvislosti vzniku Madony v pražském duchovním prostředí královského a arcibiskupského dvora a intelektuálního okruhu pražské univerzity, a představuje její kult a reflexi v hranicích Českého království i mimo něj. Zároveň zaměřuje pozornost na tzv. druhý život Plzeňské madony, na specifika úcty k této soše a její výtvarné projevy. Samostatný oddíl představuje vznik krásného slohu jako komplexní obrazové formy v prostředí pražského kulturního a duchovního okruhu třetí čtvrtiny 14. století. Dále jsou prezentovány její kultické a kompoziční varianty z mladších období, s hlavním zaměřením na díla vzniklá v 15. století. Barokní a novodobý kult Plzeňské madony je představen prostřednictvím lokálních reflexí ve výtvarném umění. Představena je i procesní korouhev s vyobrazením sv. Václava a Plzeňské madony, pod níž putovali plzeňští měšťané na pozvání pražského arcibiskupa Matouše Ferdinanda Sobka z Bilenberka v oktávu svátku sv. Vaclava, totiž 5. října roku 1672, k hrobu sv. Václave ve svatovítské katedrále. Významnost a jedinečnost výstavy umocňuje dočasné zapůjčení samotného originálu sochy, který bylo doposud možné vnímat pouze z velké vzdálenosti na hlavním oltáři chrámu sv. Bartoloměje v Plzni.
Název v anglickém jazyce
More Beautiful than the Sun. The Pilsen Madonna and the Beautiful Style
Popis výsledku anglicky
The Pilsen Madonna is Pilsen’s most precious artwork, and for centuries its most venerated one as well. Dating from the first half of the 1380s, this unique marlstone statue was commissioned from the cathedral workshop in Prague by the Teutonic Order, which was responsible for St Bartholomew’s Church in Pilsen; the statue was intended for the new church’s recently completed choir, where it has remained ever since. The exhibition presents this internationally important artwork in its broad religious, cultural and historical contexts as one of the prototypes of the so-called Beautiful Madonnas and one of the earliest examples of the Beautiful Style, a variation on late 14th-century International Gothic. The Beautiful Style was created in Peter Parler’s cathedral workshop in Prague, in the religious, political and cultural milieu at the end of the reign of Charles IV and the early years of Wenceslas IV’s reign. The Pilsen Madonna was commissioned in Prague at some time before 1384 for St Bartholomew’s Church in Pilsen, where it has been worshipped on the main altar ever since. This is an artwork of exceptionally high quality, and it soon inspired variations, replicas and devotional copies produced from the early 15th century onwards. After the Hussite Wars it was thought of as the palladium of Pilsen, and the statue’s cult continued to grow: during the Baroque it became a thaumaturge, a miracle worker, and in 1681 a gilded replica was mounted on top of the Marian column erected on Pilsen’s main square in thanksgiving for the end of a plague. The veneration of the Pilsen Madonna even continued in the communist era, despite the suppression of the cult and religion in general, and it is currently experiencing a revival. The Pilsen Madonna is the patron saint of the Pilsen Diocese and the protectress of the city. This exhibition, prepared in collaboration with a number of specialised institutions, will trace the broader contexts of the creation of the Madonna in the religious climate of the royal court and the archbishop’s court in Prague and the intellectual circle at Prague University. It will also showcase this cult and its influence within the Kingdom of Bohemia and further afield, and will examine the statue’s “second life”: the worship of the Pilsen Madonna and the forms this took in art. A separate section will be devoted to the creation of the Beautiful Style as a complete visual form in cultural and religious circles in Prague in the third quarter of the 14th century. The exhibition will also present the statue’s cult and compositional variations in subsequent periods, focusing primarily on works from the 15th century. The Baroque and modern-day cult of the Pilsen Madonna will be illustrated with her reflections in local art. The exhibition will also include a banner depicting Saint Wenceslas and the Pilsen Madonna, below which Pilsen’s townspeople marched to Saint Wenceslas’s tomb in St Vitus Cathedral on 5 October 1672 at the invitation of the Archbishop of Prague, Matouš Ferdinand Sobek z Bílenberka, as part of the celebrations following Saint Wenceslas’ feast day. The significance and uniqueness of this exhibition will be reflected in the temporary loan of the original statue itself, which until now could only be viewed from a considerable distance on the main altar of St Bartholomew’s Cathedral in Pilsen.
Klasifikace
Druh
E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Plzeň
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
45
Počet zahraničních účastníků
3
Typ akce podle státní přísl. účastníků
EUR - Evropská akce