Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zvýšení zájmu žáků o matematiku pomocí řešení nestandardních úloh rozvíjejících matematickou gramotnost.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F02819180%3A_____%2F19%3A%230000110" target="_blank" >RIV/02819180:_____/19:#0000110 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61384399:31150/19:00054188

  • Výsledek na webu

    <a href="http://emejournal.upol.cz/Issues/Havlinova-Zelendova_EMEJ_2019.pdf" target="_blank" >http://emejournal.upol.cz/Issues/Havlinova-Zelendova_EMEJ_2019.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zvýšení zájmu žáků o matematiku pomocí řešení nestandardních úloh rozvíjejících matematickou gramotnost.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Při mezinárodním šetření PISA 2015 v rámci dotazníkového šetření velké procento českých žáků uvedlo, že nemají rádi matematiku. Také výsledky u státních maturitních zkoušek ukazují, že matematika je pro řadu žáků „strašák“. Proč tomu tak je, když na 1. stupni základní školy jsou žáci v hodinách matematiky motivovaní a spatřují v matematických úlohách zábavné hledání a objevování? Proč se během vzdělávací dráhy u žáků ztrácí motivace a zájem o řešení nestandardních úloh, když právě tyto dovednosti jsou v běžném životě velmi důležité? Co na žáky negativně zapůsobilo, kde hledat příčiny velké neoblíbenosti matematiky a jak tento nežádoucí trend změnit? Akční výzkum, který autorky provedly na podzim 2018 na reprezentativním vzorku žáků a studentů od 1. stupně základní školy po školu vysokou, se zabýval hledáním odpovědí na položené otázky. Pro sběr dat výše uvedeného pedagogického výzkumu byly použity tři metody: škálované otázky v dotazníku, kognitivní test a analýza písemných produktů žáků. Na škálované otázky, které se týkaly obliby matematiky na 1. a 2. stupni základní školy a na škole střední, odpovídali prostřednictvím dotazníku studenti 1. ročníku různých vysokých škol (mimo vysoké školy, které svým zaměřením využívají matematiku ve velké míře). Kognitivní test obsahoval dvě matematické úlohy, které byly převzaty z přijímacího řízení určeného pro žáky pátého ročníku (jednu úlohu lze označit za běžnou „školní“ úlohu, druhou za úlohu nestandardní mapující úroveň matematické gramotnosti žáků). Tato část výzkumu proběhla na 1. a 2. stupni základní školy, na školách středních i školách vysokých. Zpracované odpovědi na škálované otázky poskytnou informaci o tom, v jaké míře je pokles zájmu žáků o matematiku rozdělen mezi 1. a 2. stupeň základní školy a mezi školu střední. Rozbor strategií použitých k řešení dvou matematických úloh zadaných v kognitivním testu potvrdil hypotézu, že se zvyšujícím věkem a rozšiřujícím se matematickým aparátem žáků, ubývá kreativita žáků při volbě možných řešení dané nestandardní úlohy. Výzkum, který autorky provedly na podzim 2018 na reprezentativním vzorku žáků a studentů od 1. stupně základní školy po školu vysokou, pomohl také formulovat jedno možné řešení výše uvedeného problému včetně návrhu, jak zavést tohoto řešení do pedagogické praxe.

  • Název v anglickém jazyce

    INCREASING PUPILS´INTEREST IN MATHEMATICS BY SOLVING NON-STANDARD TASKS THAT DEVELOP MATHEMATICAL LITERACY

  • Popis výsledku anglicky

    By the international questionnaire research PISA 2015 the big amount of czech students indicated, that they do not like Mathematics. Also many results of the Graduation show, that Mathematics is a „threat“ for many students. Why is it so, when in the primary schools, pupils are motivated to find fun and exploration in the mathematic tasks? Why in the course of education students lose their motivation and interest in the solving of non-standard tasks, which is so important skill in the common life. What has made such negative impact? Where should we find the reasons of this unpopularity and how to change it? The research, which the authors have made in autumn 2018 with the representative sample of students from the primary school to university, follow up these questions and try to find the answers. For the above mentioned research three methods were used: questionnaire with the given range of answers, cognitive test and the analysis of students´ written works. The questions in the questionnaire with the given range of answers refered to the popularity of mathematics on the primary and secondary schools, answered students in the first year of different university studies (except for the studies which are focused in mathematic) The cognitive test had two mathematic tasks, taken from the admission tests, intended for the pupils of the fifth class. (The first one could be described as a regular school task and the other as non-standard task to show the level of pupils´ numeracy.) This part of the research took place from the primary schools to universities. The processed answers for the questionnaire with the given range of answers will give the information about the amount of the decrease of interest in mathematics and in what stage of education is this decrease the most intensive. The analysis of the used strategy for the mathematics tasks given in the cognitive test confirmed, that as getting older and with extended mathematic knowledge, there is the lack of creativity of alternative ways of solving the nonstandard task. The research, which the authors have made in autumn 2018 with the representative sample of students from the primary school to university, helped to formulate one possible solution to the above mentioned problem, and the authors also suggest how to put this solution into the pedagogic practice.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50300 - Education

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Elementary Mathematics Education Journal

  • ISSN

    2694-8133

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    54-61

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus