Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

THE ISSUE OF EXTRAORDINARY TALENT IN THE RESIDENTIAL CHILDCARE INSTITUTION: GIFTEDNESS OR DUAL EXCEPTIONALITY?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F02819180%3A_____%2F24%3A%230000155" target="_blank" >RIV/02819180:_____/24:#0000155 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://azbuki.bg/uncategorized/the-issue-of-extraordinary-talent-in-the-residential-childcare-institution-giftedness-or-dual-exceptionality/" target="_blank" >https://azbuki.bg/uncategorized/the-issue-of-extraordinary-talent-in-the-residential-childcare-institution-giftedness-or-dual-exceptionality/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.53656/ped2024-9.09" target="_blank" >10.53656/ped2024-9.09</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    THE ISSUE OF EXTRAORDINARY TALENT IN THE RESIDENTIAL CHILDCARE INSTITUTION: GIFTEDNESS OR DUAL EXCEPTIONALITY?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The residential childcare setting is not commonly associated with the phenomenon of exceptional talent. The main aim of this paper is to present to the professional community the results of research that has explored the domains of giftedness and the domain of dual exceptionality in residential childcare setting. The qualitative research design was based on a combination of observations, interviews, and case studies. The results showed that the prevalence of exceptionally gifted individuals in residential childcare facility is at least as high as in the intact population. However, we observed characteristics typical for dual exceptionality among all research participants. In the discussion, we outline the possibilities of adapting the conditions in the residential childcare setting, emphasizing the need for quality diagnostics. Our findings could lead to greater effectiveness in working with the exceptionally gifted not only in the setting we studied, but in any institutional setting worldwide.

  • Název v anglickém jazyce

    THE ISSUE OF EXTRAORDINARY TALENT IN THE RESIDENTIAL CHILDCARE INSTITUTION: GIFTEDNESS OR DUAL EXCEPTIONALITY?

  • Popis výsledku anglicky

    The residential childcare setting is not commonly associated with the phenomenon of exceptional talent. The main aim of this paper is to present to the professional community the results of research that has explored the domains of giftedness and the domain of dual exceptionality in residential childcare setting. The qualitative research design was based on a combination of observations, interviews, and case studies. The results showed that the prevalence of exceptionally gifted individuals in residential childcare facility is at least as high as in the intact population. However, we observed characteristics typical for dual exceptionality among all research participants. In the discussion, we outline the possibilities of adapting the conditions in the residential childcare setting, emphasizing the need for quality diagnostics. Our findings could lead to greater effectiveness in working with the exceptionally gifted not only in the setting we studied, but in any institutional setting worldwide.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    PEDAGOGIKA-PEDAGOGY

  • ISSN

    0861-3982

  • e-ISSN

    1314-8540

  • Svazek periodika

    96

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    BG - Bulharská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    1297-1307

  • Kód UT WoS článku

    001380765400009

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85197719338